На Дніпропетровщині влада знов використовує бюджетні кошти заради самопіару

30 листопада 2021 о 15:30 - 7308

Єгор ЄвтушенкоЄгор Євтушенко


На Дніпропетровщині влада знов використовує бюджетні кошти заради самопіару

Комунальні структури Дніпропетровщини почали витрачати бюджетні кошти на просування себе у соцмережах. Фейсбук, Інстаграм, Телеграм і навіть Тік-Ток.

Про це пише Дар’я Твердохліб у розслідуванні для видання Bihus.info.

Серед тих, хто вдається до просування своїх позицій та діяльності у соцмережах – місцева влада Дніпра. Там на піар в соцмережах наприкінці року виділили 2 млн грн. Ідеться про два вересневі тендери. Їх оголосив Департамент з питань місцевого самоврядування, внутрішньої та інформполітики – в інтересах різних структур міської ради Дніпра.

Перший тендер – на 896 тис грн. За ці кошти підрядник має два місяці просувати 14 Фейсбук-сторінок різних департаментів мерії. Зокрема, писати пости, створювати візуалізації та налаштувати рекламу з геотаргетингом на Дніпро з 20 жовтня по 20 грудня 2021-го. Кількість публікацій, які має зробити підрядник, не вказується.

У списку акаунтів, які необхідно “розкрутити”, – сторінка Департаменту житлового господарства Дніпра. Приміром, зараз там опубліковані новини про опалення та капітальні ремонти, а їхній показ аудиторії додатково оплачений як реклама.

Сторінка Департаменту охорони здоров’я рекламує пости про важливість вакцинуватися та публічне обговорення веломережі міста.


Сторінка Інспекції з питань благоустрою рекламує новину про заборону спалювати листя.

Тобто, за цим тендером наразі оплачується просування дійсно соціально-важливих постів від імені влади. Утім, це ще не всі тендери і не всі замовники.

У другому тендері на 907 тис грн той же Департамент міськради Дніпра вимагає поширювати новини про мерію в конкретні групи у Фейсбук та анонімні Телеграм-канали. Тут замовник виписав 45 груп та сторінок у Фейсбук, де мають бути розміщені новини. Це групи “Реальный Днепр”, “Типичный Днепр”, “Реальный Левый Берег”, “Днепруха” та інші.  Та ще чотири Телеграм-канали  – “Карантин Днепр”, “Днепр Сейчас”, “Это Днепр”, “Типичный Днепр”. Імовірно, ідеться про платне розміщення у сторонніх групах без маркування “реклама”.


Усього виконавець за другим тендером має забезпечити 780 публікацій на перелічених замовником сторінках з 18 жовтня до 31 грудня 2021-го. Припускаємо, перші з них уже з’явилися у стрічках спільнот.

Наприклад, допис на сторінці “Реальный Левобережный” від 26 жовтня за змістом і виглядом відповідає тендерній документації. У пості йдеться про діяльність КП “Міська інфраструктура”.

Допис опублікований від імені адміністратора сторінки, не містить жодних маркувань реклами та посилань на першоджерела, має вигляд авторського контенту спільноти.


У Департаменті з питань місцевого самоврядування, внутрішньої та інформполітики пояснили, що поширення новин в соцмереж необхідне задля підвищення інформованості населення щодо роботи міської влади. Однак, надати більш детальний коментар усно відмовились, а строк підготовки відповіді на письмовий запит продовжили на 20 днів. Редакція додасть коментар представників влади Дніпра в разі надходження.

Цікаво, що перший тендер Департаменту міськради освоює ФОП Олена Тарасенко. У соцмережі Facebook жінка присутня на спільних фото із працівницями комунального підприємства, яке підпорядковане Департаменту, який оголосив закупівлю.

Фото Олени Тарасенко з особистої сторінки у Facebook

Окрім міської влади, Олена Тарасенко організовувала послуги просування й для Дніпропетровської обласної ради.

Днями Дніпропетровська облрада провела закупівлю на розкрутку двох своїх сторінок. За майже 200 тис грн підрядник має надати послуги з таргетованої реклами акаунтів обласної ради у Фейсбук та Телеграм каналі – по 100 тис грн за кожну сторінку на півтора місяці. За ці кошти до кінця року кількість підписників на сторінках мають зрости щонайменше до 6 тис і 3 тис відповідно.

Це друга спроба подібної закупівлі. Олена Тарасенко вже вигравала тендер на висвітлення діяльності облради в соцмережах. Проте угода на послуги була розірвана. І якщо порівняти тендерну документацію обох закупівель, то технічне завдання відрізняється тільки тим, що у новому оголошеному тендері серед тих акаунтів, які потрібно розкручувати, відсутня особиста сторінка голови облради Миколи Лукашука.

Хоч офіційно жодної гривні в рамках розірваного договору не платили, судячи з кабінету реклами Фейсбуку Олена Тарасенко все ж запускала рекламу сторінок обласної ради. Миколи Лукашука – на $104 (близько 2800 грн), Дніпропетровської обласної ради – на $250 (близько 6500 грн).

Рекламувалися пости зі слоганами на кшталт: “Кохаєш Дніпропетровщину – підпишись” (у рекламному пості опечатка “кохаєшЬ”), “Дніпропетровщина – твоя родина, долучайся”. Судячи з меседжів, головною стратегією залучення користувачів є використання патріотичних почуттів.


А от КП «Єдина обласна театрально-концертна дирекція» Дніпропетровської обласної ради віддала більше півмільйона гривень на розвиток каналу місцевого фестивалю “Я – зірка” у соцмережі ТікТок. При цьому розцінки – вражаючі. За один відеоролик комунальне підприємство віддасть 10 900 гривень (відзначимо, що хронометраж відео у ТікТоці – максимум 3 хвилини).

Усього потрібно відзняти 55 “тематично-постановочних роликів”. Наразі у ТікТоці вже є акаунт фестивалю, у нього понад чотири тисячі підписників. На сторінці публікуються короткі відео з опитуваннями, танцями та мініатюрами. Наприклад, одна з мініатюр – під голос та фразу російського політика Володимира Жириновського.

Цей тендер освоює 53-річний Євген Яшин. Єдиним конкурентом на цій закупівлі виявилося дніпровське ТОВ «Культпросвет» місцевого барда Вадима Гефтера. У тендерній документації Євген Яшин вказав одного з субпідрядників – ТОВ «Гегель-Компані». Співзасновник цього субпідрядника – Вадим Гефтер, він же одночасно виступав конкурентом Яшина по тендеру.

У свою чергу, у місті Кам’янське вирішили просувати в соцмережах місцевий комунальний канал “Міс”. На це виділили більше півмільйона гривень. За ці кошти до кінця року підрядник має розробити стратегію розвитку для каналу та запускати рекламу в Ютубі, Фейсбуці і Інстаграмі. До речі, закупівлю освоює ТОВ “Мозаїк”, яка зареєстрована всього три місяця тому. А замовник послуги, Кам’янська мерія, навіть не вимагала досвіду виконання подібних робіт.

Замовляє піар у соцмережах й комунальний канал у Дніпрі  – “Дніпровська міська студія телебачення” (телеканал “ДніпроTV”). Телеканал компліментарний до місцевої влади та очільника Дніпра Бориса Філатова.

З квітня до кінця грудня 2021 року за 880 тис грн телеканал замовив послуги на розміщення у мережі Інтернет заголовків новин, що ведуть на інтернет-сторінки сайту телеканалу.

У тендерній документації йдеться, що виконавець має здійснювати “обслуговування” не менше 10 сторінок у фейсбуці, не менше 10 ютуб-каналів, не менше 5 сторінок в Інстаграмі, не менше 4 телеграм-каналів. Однак, що це за сторінки та канали, які були включені до обов’язків підрядника, телеканал міської ради не конкретизував.

Освоює закупівлю ФОП Едуард Макотер. Своїми контактами підприємець вказує пошту та номер телефону продакшн студії “Produck Company”. Починаючи з травня, ця компанія запускає рекламу сторінки телеканалу “Дніпро ТВ” у Фейсбук. І тут вже про соціальну важливість рекламованих новин можна посперечатися.

Наприклад, низка рекламних матеріалів, оплачених коштом громади, присвячена негативним публікаціям про місцевого депутата Загіда Краснова, який публічно в опозиції до мера Бориса Філатова. Зокрема, рекламувалися новини з такими заголовками: “Активістка Ешонкулова: педофільські скандали Загіда Краснова”, “Загід Краснов “відмиває” гроші через ремонт будинків?”, “Депутат “Громсили” може потрапити до ресєтру педофілів”, “Чому Загід Краснов ховається за спинами жінок-депутаток “Громадської сили”?” та інші.

Окрім іншого, рекламувалися новини про “Головні версії загибелі мера Кривого Рогу”, “Новий ремонту мосту Філатова”.

В офіційній відповіді на запит в Дніпро ТВ підтвердили, що ці новини публікувалися та розповсюджувалися в мережі інтернет за бюджетний кошти. Натомість, директор КП  “Дніпровська міська студія телебачення” Олена Савенко пояснила, що підрядник самостійно обирає стратегію на поточний місяць і після узгодження налаштовує кампанії відповідним чином.

Як “Лица” писали раніше:

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: