Автомагістральне свинство у Свинячому

26 травня 2021 о 12:40 - 9345

Олена ГарагуцОлена Гарагуц


Автомагістральне свинство у Свинячому

Як видобувають надра в Царичанці: незаконно, на шкоду селянам і безкарно.

Рік тому депутати зі «cлуг народу» примчали з Києва до Дніпра, де ошелешили дорожніх чиновників категоричною вимогою «Вова сказав – дорогу!» Що в перекладі з «квартальної» означає – Президент України Володимир Зеленський вимагає завершити будівництво об’їзної дороги «Н-31 Дніпро – Царичанка – Кобеляки – Решетилівка» до новоріччя.

Від несподіваного натиску і щедрих бюджетних асигнувань в «Укравтодорі» навіть спантеличено заявили: завершимо трасу-довгобуд, що зв’яже нарешті Дніпро і Київ, до 2021 року!

Згодом отямилися – зробимо все, але на рік пізніше.

«Велике будівництво» на «золотій» дорозі

Кажуть, що швидко робиться, те сліпе родиться – із трьох можливих варіантів прокладення дороги по території Царичанського району у квітні 2020-го обрали… найдовший!

Аби рясніше «київські інвестиції», як пояснили шляховики, зайшли в Дніпропетровську область.

Відтак частина зарезервованих під час розпаювання колгоспної ріллі земель – для будівництва траси повз Кравцівку – залишається незайманою.

І геть несподівано для кількох власників земельних паїв Китайгородської об’єднаної громади траса величезним 90-градусним викрутасом – на кілька зайвих кілометрів – cкоригована по їхніх наділах, аж до південних видноколів Царичанки.

Тому досі не вся земля об’їздної передана Службі автодоріг, не завершені і обов’язкові археологічні дослідження.

Переможцем тендеру на будівництво залишкових 30 км Н-31 є ТОВ «Автомагістраль-Південь», яке очолює Микола Тимофеєв.

«Наші гроші» проаналізували тендерні умови і встановили, що один кілометр дорожнього полотна одесити будуватимуть за 200 млн грн. Хоча в недавні часи Петра Порошенка 1 км тієї ж самої дороги ця фірма прокладала за 120-140 млн грн.

За того самого курсу долара – істотне подорожчання в «зелені» часи однаковісіньких за обсягом робіт.

Через різні корупційні оборудки президентську програму «Велике будівництво» вже звуть «Великим крадівництвом».

А одеська фірма, за висновком «Наших грошей»,  є фігурантом кількох кримінальних проваджень.

Чому техніка ТОВ «Автомагістраль-Південь» працює на приватних землях?

Поспіх при прокладанні нової траси дає можливість будівничим не зважати на довкілля. Навіть гора льодовикового походження Калитва, заповідне урочище ще з 1982 року, складова майбутнього НПП «Орільський», намічена під ніж бульдозера – по її частині між Китайгородом та Рудькою і запроєктували трасу!

А неподалік, в урочищі Свиняче, в серпні 2020 р. Китайгородська ОТГ надала колишньому керівнику ТОВ «Автомагістраль-Схід» Дмитру Алмазову 2 га землі для ОСГ. Ще біля півтора десятка наділів він одразу купив у сусідів.

І раптом у листопаді з цих ділянок дорожня техніка ТОВ «Автомагістраль-Південь» почала здирати верхній родючий шар землі, завглибшки аж до 2 метрів.

Більшість жителів громади обурилася з такого ставлення до землі-годувальниці, адже віками в низинному Свинячому місцеві жителі випасали худобу і косили сіно. Депутат Китайгородської ОТГ Валентина Нодженко з гіркотою зазначила:

«Наші батьки берегли в Свинячому, біля болота, кожну комашку, пташку і зайча, які там були.

Тепер всю цю природну красу просто знищили! Коли побачила це варварство, ніч не спала, як і багато хто з моїх земляків».

Та китайгородський сільський голова Сергій Турський зацитькував громаду: «Там риють два озера для риби на 26 гектарів. Для цього ніякісінькі дозволи не потрібні».

Проте вже 1 грудня 2020 р. заступник  керівника Новомосковської місцевої прокуратури Руслан Лавріненко повідомив селян про факт незаконного використання земель на території Китайгородської ОТГ, до ЄРДР внесені відомості за ознаками кримінального правопорушення,  передбаченого ч. 1 ст. 254 ККУ.

А 16 грудня заступник керівника Державної екологічної інспекції Дніпропетровської області Сергій Піддубний сповістив: складений «Акт» про незаконне зняття верхнього родючого шару землі в урочищі Свиняче на ділянках Д. Алмазова. Нараховані 3 мільйони гривень збитків, завданих державі.

Але незаконні роботи тривають, площа знятого грунту невпинно зростає.

У Китайгородській ОТГ відбулися три протести Події вкрай непокоять мешканців Китайгорода, Рудьки та інших сіл громади, адже після добування піску вони позбудуться питної води – вона стече в кар’єри Свинячого, яке є найнижчою точкою рельєфу ОТГ. Про це 4 лютого з обуренням говорили жителі громади в Свинячому на другій сходці.

Дмитро Алмазов підтвердив, що восени 2020 р. до наданих сільрадою 2 га прикупив іще 23 га землі, де копає два озера глибиною до 5 м (24 листопада його представник Олександр Шикуленко глибину означив у 12 м – авт.).

За кілька днів пообіцяв надати дозвільні документи. Та на питання – чому екскаватори, бульдозери і автомобілі ТОВ «Автомагістраль-Південь» працюють не на трасі, а на його приватній ділянці, Алмазов не захотів відповідати.

Ця обставина остаточно переконала селян, що гірку правду про справжню мету несамовитої штурмівщини дорожників у Свинячому їм не кажуть.

Присутній на сходці журналіст ГО «Стоп Корупції» Роман Литвин пояснив деталі «озерної» вистави:

«Таке свавілля твориться по всій трасі. В Іванівці Петриківського району ФОП Маляр на ділянці для ОСГ площею понад 10 га із ТОВ «Автомагістраль-Південь» незаконно добувають тисячами тонн пісок, виритий величезний котлован. Тут буде те ж саме.

Тиждень тому ми зустріли в Свинячому геодезистів Н-31, вони повідомили, що на цих двох площах, впритул до майбутньої Н-31, готують піщані кар’єри для траси. Місцеві поліція і прокуратура не реагують на це самочинство, як і в Петриківці. Потрібне негайне втручання найвищих правоохоронних органів держави».

Сходка одностайно ухвалила таке рішення. Однак дорожники заходилися розривати Свиняче вже і вночі!

Громада виборює право на збереження довкілля та підземних вод

Вимушені перекриття доріг біля майбутньої траси вже відбулися у Протовчах Могилівської ОТГ, сусідній Дашківці Полтавщини, де потужні автомобілі «Автомагістралі-Південь» розбили сільські дороги, а від двигтіння землі під ваговозами почали тріскатися житлові будинки. Подібні скарги є і в Китайгороді та Царичанці.

А про відкрите кримінальне провадження начальник відділення № 11 (колишнього Царичанського) Нацполіції Євген Манзюк повідомив:

«Дізнавач у справі робить усе від нього залежне, дозвільні документи на проведення робіт у Свинячому не надані. Але зупинити роботи може лише суд. Зараз справу перевіряють у райвідділі Дніпра».

Могла подати заяву до суду і реформована в січні Державна екологічна інспекція Придніпровського округу, яка вже вдруге перевіряє ситуацію у Свинячому. Їй «Автомагістраль-Південь» повідомила, що не має ніякого стосунку до робіт у Свинячому.

За висновком користувачів соцмереж, це типова «схема» – пісок швидко заберуть на дорогу, а Алмазов продасть ділянку комусь із окупованої РФ території, і крапка.

Державі ні з кого буде стягти штраф, а громаді залишиться дірка від бублика – глибочезний котлован…

Проблема будівництва Н-31 у заповідних місцях дуже непокоїть і авторів проєкту НПП «Орільський». На сходці 11 лютого доцент ДНУ імені Олеся Гончара Вадим Манюк розповів про побачене у Свинячому:

«Якщо на цих 30 гектарах дозволимо вибрати пісок, це буде екологічна катастрофа для Китайгорода і сусідніх сіл – у місцевих жителів зникне вода верхніх горизонтів! Це ж прекрасні місця для туристів. Тут текла колись Оріль, але льодовик її посунув далі, Свиняче, Очіп – то залишки річки. Поряд Українська укріплена лінія, біля Рудьки вона добре збереглася. Але все знищене, ми наполягали, що тут не можна прокладати дорогу, це найбільш згубний для живої природи варіант. Меншу шкоду давав обхід Царичанки з півночі, або Рудьки – з півдня із виходом на трасу Кам’янське – Орлик – Кобеляки».

Дуже прикро, що досі не створений Національний природний парк «Орільський» – це найкраще для світу, що є в державі. Найбільше «гальмує» справу не Київ, а середнє чиновництво, яке сидьма сидить в обласних інстанціях десятки років, за будь-якої влади.

Вже після сходки начальник насосних станцій Царичанського МУВГ Дмитро Ївженко доповнив науковця:

«Події в Свинячому схожі на публічне гвалтування громади на очах усієї України. Держава робить черговий виток розвитку, а тут отака пещерна торгівля землею, аби у людей відібрати ще й воду».

Чому не створюють Національний парк, не розвивають «зелений» туризм? Чому землю виділили, але не воїнам АТО, не тим людям, хто тримає худобу?

З огляду на відсутність належної реакції гілок влади на свавілля «Великого будівництва» у Свинячому жителі Китайгорода зібрали кількасот підписів для звернення до депутата ВР по 34 в. о. Дмитра Чорного, голови Дніпропетровської ОДА Валентина Резніченка тощо.

У «Свободі слова» 19 лютого секретар Ради нацбезпеки й оборони Олексій Данілов заявив про нову боротьбу з корупцією:

«Притягнемо депутатів, багато тих людей, які жодного разу не працювали, а мають величезні статки – усі будуть повертати, і в тому числі, що стосується українських надр. Це буде окрема ситуація. Коли забрали усе, що можна забрати, жодної копійки не сплачуючи до бюджету. Закінчилися ті часи…».

У Києві ті часи закінчилися. В Китайгороді – тривають.

Григорій Давиденко, Gazeta-fp.com.ua

«Лица» раніше писали:

ФОП Маляр А.В. помер, але справа його живе. Краще б навпаки

Пеньки та тріски від легенди (Сучасна притча)

В об’їзд дороги, обраної до нас

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: