Як політики борються за виборців на місцевих виборах

05 жовтня 2020 о 11:00 - 1419
Як політики борються за виборців на місцевих виборах

У партій і кандидатів залишилося менше місяця, щоб заручитися підтримкою українців на місцевих виборах 25 жовтня.

Майже місяць тому в Україні стартувала кампанія місцевих виборів, призначених на 25 жовтня. Зрушувати їх на більш пізній термін у центральної влади, принаймні поки, планів немає.

Тому політики і їхні штаби вже пускають в хід весь наявний у них арсенал засобів і прийомів, щоб заручитися підтримкою громадян. І ця сутичка може стати найдорожчою і конкурентною в порівнянні з усіма попередніми місцевими кампаніями в історії України, вважають експерти.

До гострої боротьби за владу в регіонах готуються навіть політики загальнонаціонального масштабу: варто тільки подивитися на обойму колишніх і нинішніх нардепів у виборчих списках. Через підвищення інтересу до цієї гонки зростає і «ціна» перемоги.

Втім, нинішні передвиборчі технології поки не відрізняються особливим креативом. Більшість методів, до яких зараз вдаються політичні консультанти, залишилися в «спадщину» від кампаній попередніх років. Починаючи від яскравих відеороликів і закінчуючи банальним підкупом.

Одна з особливостей цієї кампанії – зростаюча роль інтернету, звертають увагу експерти. Через епідемію і карантин частина польової агітації перекочувала в соцмережі.

Зараз партії та кандидати активно просувають свій контент через телеграм-канали та групи в Viber, Фейсбук і Інстаграм. З початку року політики витратили на цих платформах понад 2,5 млн доларів. Причому понад мільйон доларів майже за три тижні вересня», – розповіла Думанська.

Хоча деякі консультанти нібито примудряються агітувати виборців і в громадському транспорті.

Упор також робиться на зйомку різних тематичних і агітаційних роликів для соцмереж.

«Навіть у віддалених сільських громадах політики за допомогою квадрокоптера знімають яскраве відео. Більш того, це захоплення зайшло так далеко, що кандидати знімають відео про історію, культуру регіонів і навіть про своє особисте життя», – зазначив Кошель.

Експерти побоюються, що недобросовісні штаби ще можуть обіграти фактор епідемії для маніпуляції з явкою. Адже з недавнього соцопитування, проведеного групою «Рейтинг» випливає, що кожен п’ятий українець може не піти на вибори, якщо ситуація з коронавірусів погіршиться.

«Уявімо, що вашого конкурента підтримують в основному люди старшого віку. Не потрібно бути особливо талановитим політтехнологом, щоб зрозуміти, що поширивши чутки про спалах коронавірусу в сусідньому під’їзді, можна знизити явку серед конкретної електоральної групи», – пояснив Кошель.

Далеко не всі методи, які використовують партії і кандидати, вписуються в рамки закону. Одна з таких технологій, яка широко «зарекомендувала» себе під час парламентських виборів минулого року – реєстрація технічних кандидатів – «клонів».

У виборчих списках з’являються кандидати-однофамільці або повні тезки одного з фаворитів гонки, які відтягують його голосу. Побачивши кількох умовних «Шевченко», виборець може заплутатися і поставити галочку не за того.

Поряд з навалою «клонів», експерти вказують на широке використання під час цих виборів технологій підкупу виборців. Користуючись законодавчими лазівками, політики починають «мотивувати» громадян ще до офіційного старту кампанії. За словами Кошеля, поки кандидат не зареєстрований як суб’єкт виборчого процесу, він може займатися псевдоблагодійністю, роздаючи товари і послуги.

У деяких регіонах замість «гречки» політики дарували виборцям «антиковідні» набори з масками і антисептиками. У літній період політики роздавали ранці з канцелярським приладдям для дітей та продовольчі пайки, уточнив голова КВУ.

Не обходиться і без агітації з використанням бюджетних проектів. Політики при владі не упускають шанс згадати про побудовані за рахунок місцевих грошей крамнички, дитячі майданчики і дороги. Крім того, деякі кандидати використовують при агітації депутатські фонди.

«Наприклад, в Дніпрі річний обсяг цього фонду досяг 2 млн гривень. Більш того, депутати, які повинні розподіляти бюджетні гроші, вже заходять навіть у сферу громадського бюджету. Тобто і ті гроші, які виділяє рада для реалізації проектів, вони намагаються використовувати для власного піару», – розповіла координатор руху ЧЕСНО.

Деякі штабісти навіть не намагаються хоч якось приховати бажання фінансово «задобрити» виборців. Координатори мережі ОПОРА виявили кілька фактів, коли за голос на користь потрібного кандидата пропонували по 500 гривень. Була передбачена і «система лояльності» у вигляді плюс 200 гривень «за кожного приведеного». Саме за таким принципом вибудовується «сітка».

«В окремих громадах за голос фігурують суми в 200 гривень, в деяких – 500, 700, 1000 гривень. Але якихось космічних сум за голос поки не фіксувалося», – уточнив Клюжев.

Всього від початку кампанії Нацполіція зареєструвала 1.644 повідомлень, пов’язаних з виборчим процесом.

Нагадаємо, В Україні за добу відкрили 8 кримінальних справ через порушення виборчого процесу.

Однак якщо штаби готуються купувати голоси і розгортають «сітки» заздалегідь, то це може і зовсім залишитися поза увагою правоохоронців, каже голова КВУ.

 

 

Поділитися: