Як Glovo доставляє державі збиток та порушує закон

17 грудня 2020 о 19:30 - 9723
Як Glovo доставляє державі збиток та порушує закон

Дніпровські кур’єри іспанської компанії не працевлаштовані за трудовим законодавство України, багато з них використовують транспортні засоби, не маючі водійського посвідчення, а зарплату отримують «чорним» налом.

Одразу обмовлюсь, відкриваючі нюанси роботи в цій деливері компанії, її співробітник теж порушує закон, адже кожен, хто працює в Glovo, підписував низку договорів та документів, серед яких і договор про нерозголошення конфіденційної інформації про роботу компанії. І тим не менш, нам вдалось поспілкуватися з діючим кур’єром, але ми не будемо називати його ім’я й тим більше прізвище.

Glovo — це іспанська компанія, з головним офісом у Барселоні. Стартап 2015 року пропонує сервіс доставки через мобільний додаток. Компанія працює у більш ніж 20 країнах світу, а з сервісом співпрацює більше 25.000 кур’єрів.

Таку інформацію можна знайти в відкритих джерелах. А що в закритих, що приховує іноземна компанія, яка швидко зростає, і де заробіток більше, ніж у середньому по Дніпру?

По-перше, це «сіре» працевлаштування. Ви, нібито, і підписуєте якісь договори (у тому числі про нерозголошення комерційної таємниці), але відповідальності кампанія за свого працівника практично ніякої не несе. Навіть цього трудового договору в матеріальній версії немає, тільки в електронній.

У місті Дніпро є лише представник компанії, який не уповноважений на підписання договору про співпрацю, чи найм працівника. Ця людина лише вносить ваші данні у внутрішню базу Glovo, настроює застосунок для кур’єра, та видає йому обладнання для роботи (жовту сумку з фірмовим написом, павербанк, чохол для телефону з кріпленням на велосипед або скутер). На електронній копії документу стоїть підпис якогось іноземця (навряд чи керівника компанії чи її засновника).

Як розповів наш співрозмовник, все це більше нагадує підпис договору про ліцензований  продукт корпорації Microsoft – Windows  чи Word.

«На жодній роботі, куди би я не працевлаштовувався, такого не було. Всюди підписуєш  трудовий договір на папері та с живою людиною. Часто це керівник компанії, тому що саме він, а не менеджер з персоналу, чи якийсь інший співробітник з невластивими йому функціями, наймає тебе на роботу».

Виходить, що ти підписуєш документ, який більшою мірою регулює твої відносини не з компанією, а с застосунком для кур’єрів. Майже всі пункти — нюанси використання застосунку, який у вільному доступі не завантажиш. Воно і зрозуміло, якби застосунок можна було б вільно завантажити з Google Play чи App Store, на чому б заробляла компанія? Застосунок –  її головна фішка, все інше лише деталі.

Як власне і кур’єр. Делівері компанію не цікавить ні ваша освіта, ні досвіт роботи. Для працівників на авто важливо мати водійське посвідчення, але тільки для водіїв авто, а не іншого транспорту. Працює в компанії і старий і малий, кожен, хто спроможний розібратися в досить простому застосунку на смартфоні. І хоча ця робота має безліч своїх нюансів, про таку працю кажуть: «і дурень впорався б».

Але не про те мова. А про те, наскільки  за українським трудовим законодавством працює іспанський стартап. Скільки у нього працівників, які з ними має трудові стосунки, та в якому розмірі сплачує податки.

Наш співрозмовник, природно, не знає відповідей на багато з цих питань, але достеменно відомо, що в останні пів року діяльності компанії в Дніпрі, працевлаштовують в Glovo тільки за умови відкриття кур’єром ФОПу. Ну, а далі схема багатьом зрозуміла. Міжнародна компанія з сотнями й тисячами співробітників легко перетворюється у середній, якщо не малий бізнес, який співпрацює з фізичними особами-підприємцями, користуючись їхніми послугами.

Але навіть така розповсюджена схема мімікрування під малий бізнес і ухилення від сплати справедливих податків невигідна Glovo! Тому що зі всіх кур’єрів Дніпра, на професійну думку нашого інсайдера, ФОП відкрили менше половини. І їх, незважаючи на багатомісячні обіцянки керівництва з головного українського філіалу компанії в Києві, не відключили від робочої платформи та не деактивували облікові записи в кур’єрській системі. Логічно припустити, що компанії більше вигідно все ж працювати з найманими працівниками через так звані електронні договори.

Це ще не все.

Кур’єри поділяються на піших (в зимову пору року) та на тих, хто здійснює доставку на транспорті: велосипеді, електробайку, скутері (мотоциклі) та авто. І якщо до перших й останніх питань не має, для керування велосипедом поки що водійське посвідчення не потрібно, а в авто-кур’єрів перевіряють посвідчення, то до так званих скутеристів питання є.

За українським законодавством мото-транспорт з двигуном внутрішнього згоряння має бути зареестрований у сервісному центрі МВС, а водій, який керує цим транспортним засобом, повинен мати водійське посвідчення відповідної категорії. Для мопедів, мотороллерів та скутерів з будь-яким об’ємом двигуна (раніше водійське посвідчення було не потрібне для техніки з об’ємом двигуна менше 50 м³) це категорія «А1». Для мотоциклів – категорія «А». Те ж саме правило розповсюджується і на електротехніку.

Але серед кур’єрів Glovo у Дніпрі таких лічені одиниці! Інші ганяють без водійських посвідчень на транспортних засобах без реєстрації. Ніхто не перевіряє наявність у них документів — ні роботодавець, ні поліція.

«Вони (патрульна поліція – ред.) навіть не зупиняють ніколи. Тільки, коли дійсно порушив правила, ну там, на червоний проїхав в них на очах, чи ще щось таке. А так,  в наш бік і не дивляться. Чув навіть, як кур’єри радили хлопцю просто взяти десь жовтий рюкзак Glovo та ганяти з ним на скутері. Мовляв, рюкзак краще захищає від поліції, ніж будь-яке посвідчення. Мене лише раз зупинили патрульні. Я проігнорував знак і вони мене наздогнали. В мене нічого нема – ні посвідчення, ні реєстрації. Є талон на скутер, який я купив в одному гаражі, де ремонтують мопеди. Сам його заповнив на своє ім’я і номер рами та двигуна своєї техніки вписав. Такі нібито видають в магазинах, де продають мопеди. Поліцейські подивились на талон і мій паспорт. Запитали, чи везу я замовлення, порадили більше не порушувати правила та поїхали собі далі. А я собі», — згадує кур’єр.

А ось коли трапляється ДТП за участю співробітника служби доставки, таке, наприклад, як ми нещодавно писали. Тоді водій без посвідчення, реєстрації й страховки на свій ТС, майже безпомічний. Він і штраф отримає (якщо ДТП спричинив він), й ремонт понівеченого авта відшкодовувати буде. І тих, хто платив за своє лікування після аварії, та платив за ремонт авта «того дяді», безліч. В Telegram-каналах гловерів частенько збирають кошти таким постраждалим колегам.

Ось таке воно, Glovo… І якщо ми звикли, що іноземні компанії в Україні працюють чесно, «по-білому», піклуються про своїх співробітників, та платять до державної скарбниці великі гроші, то це, мабуть, не про іспанську компанію з доставки.

Євген Охайний

Поділитися: