Дорога, дуже дорога влада…

27 вересня 2021 о 12:45 - 75946

Avataradmin


Дорога, дуже дорога влада…

У квітні 2014 року Уряд схвалив важливий документ – Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

А обрані восени 2015 року  місцеві ради, мери та голови громад вже почали працювати на основі цієї концепції. Реформа місцевого самоврядування дала можливість суттєво підвищити бюджети міст та сіл, залишаючи значну частину грошей на місцях.

Та найпершими покращення життя від цієї реформи відчули місцеві урядовці, бо одним з явних її результатів стало стрімке зростання заробітків керівників органів місцевого самоврядування. І в цьому процессі важко побачити зв’язок з якимись економічними успіхами або розмірами бюджетів, адже інколи голови сіл отримують не менше від мерів міст.

Не так давно ми повідомляли, що мер Дніпра Борис Філатов за перші шість місяців поточного року заробив, за офіційними даними, 464,9 тисяч гривень, увійшовши до п’ятірки найбільш високооплачуваних голів великих міст у всеукраїнському рейтингу. Але не менш цікавими є дані (які ми взяли у єдиному державному реєстрі осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) по іншим населеним пунктам  Дніпропетровської області.

Так, Олексій Григорович Грищенко, сільский голова Богданівки Павлоградського району (населення 6816 осіб  у 2018 р.) за 2017 рік отримав 496970 гривень, а у 2020-му на 368 тис. більше – 865484 гривень. Майже стільки ж заробив і мер Кам’янського (населення біля 240 тис.) Білоусов Андрій Леонідович, який у 2016 році отримав 226 036 гривень, а в 2020 його зарплата збільшилася на майже 600 тис гривень.

Ще вищою є зарплата мера Павлограда (населення 108 тисяч) Вершини Анатолія Олексійовича, яка в 2016 становила 463 131 гривень, а в 2020 – 1 161 088 гривень. Такого стрімкого зростання хотілося б побажати всій нашій економіці.

Прогресують зарплати й у інших мерів та голів населених пунктів. Наприклад, Зражевський Дмитро Іванович – мер м. Синельникове,  у 2017 році отримав 383 944 гривень, а в 2020-му – 775 476 гривень.

Міський голова м. Підгороднє Горб Андрій Іванович, який у 2020-му році керував Спаською сільрадою, отримав  там 725075 гривень. Скільки він отримає цього року як голова міста – поки невідомо, але навряд чи менше.

Не хоче відставати і Віталій Володимирович Яценко, який у 2019 році як голова Криворізької райради отримав 533287 гривень, а у 2020 році як голова Лозуватської сільської громади з населенням 19 172 особи –  627097 гривень.

Марганецький міський голова Жадько Олена Анатоліївна, з населенням міста у 46 тис. осіб, у 2020 році заробила 494 450 гривень, що на 157 тисяч гривень більше, ніж у 2018 році. В цей же період її чоловік, працюючи на Марганецькому ГЗК, отримав 81 700. Це показові цифри, які демонструють розрив у заробітках посадовців та людей, зайнятих у реальній економіці.

Звичайно, виходячи з цих цифр, вигідніше працювати у сфері державних послуг. Тому часто до цієї сфери залучають інших членів родини. Наприклад, голова Карпівської сільської громади, де мешкає 5 тис. мешканців, Степан Степанович Олійников, у 2020 отримав 532 939 гривень. А його дружина, яка працює у Відділі освіти молоді і спорту виконавчого комітету тієї ж сільради отримала 321 651 гривень.

Ще кілька навмання взятих голів місцевих громад Дніпропетровщини. Обраний восени 2020-го мер Нікополя з населенням 120 тис осіб, Саюк Олександр у 2019 був секретарем міськради та отримав 296 328 гривень. У 2020 році як мер та секретар міськради він отримав 364 094 гривень, що на 68 тис. гривень більше. Юлія Вікторівна Омелян, голова Ляшківської ОТГ з населенням  2167 мешканців (2018) у 2020 отримала  367233 гривень, що на 244 тис. більше, ніж та тій же посаді у 2016 році. А Валерій Володимирович Дружко, голова виконкому Могилівської сільської ОТГ з населенням 3661 мешканців (2018 р.) у 2020 році отримав 370 974 гривень, що на 277 тис. більше за 2016 рік.

Треба визнати, що інколи можна натрапити на декларації мерів, які отримують порівняно скромні зарплати. Наприклад, міський голова Жовтих Вод  Ханіс Дмитро Едуардович, обраний на виборах восени 2020, як мер отримав того року 29464. Тоді за рік його зарплата має скласти біля 355 тисяч. А Оса Андрій Петрович – мер міста Апостолове, обраний в 2020, встиг отримати як мер 32224. Що у річному вимірі склало б біля 380 тис. грн. Але ми не беремо до уваги, що деякі мери та голови громад є підприємцями та інколи вже заробляють у рази більше, ніж складають їх зарплати. Тому маємо врахувати, що Ханіс та Оса пересіли у кабінети мерів з крісел керівників власних бізнесів.

Цікаво, що мери можуть отримувати високу зарплатню навіть тоді, коли їх підлеглі чекають грошей місяцями. Так, мер маленького міста Першотравенськ – Вінницька Оксана Рудольфівна у 2016-му році заробила 202 тис. гривень, а у 2020 вже 643 тис. гривень. У той же час, комунальне підприємство цього міста не виплачувало зарплатню працівникам 4 місяці, внаслідок чого утворилась заборгованість у понад 62 000 гривень.

Важко сказати, чому зарплати мерів та чиновників навіть малих міст та сіл такі високі. Але їм зазвичай передбачені певні надбавки, доплати і премії.

Сюди можуть входити надбавки: за ранг посадової особи, за вислугу років, за високі досягнення у праці, за науковий ступінь, вчене звання та навіть за знання іноземної мови. Крім цього депутати встановлюють величину щомісячної премії у відсотках від окладу. Інколи вона може становити і 100, і 300% від окладу.

До заробітної плати входять також відпускні, лікарняні, компенсації за відрядження, матеріальні допомоги та інші виплати. Дуже часто мери отримують матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань.

Наприклад, зарплата мера Тернівки, населення якої менше 30 тисяч чоловік, Тарелкіна Віталія Вікторовича з 2016-го до 2020 року зросла з 586359 грн до 1 млн гривень на рік. Але ще Тарелкін отримує доплати від ДТЕКу за звання Заслуженого шахтаря – 15520 гривень, пенсію 201 570 гривень та страхові виплати – 248 620 гривень на рік. Здається, мер Тернівки претендує на лідерство у цьому скромному топі.

Але треба визнати, що ми не аналізували декларацій всіх мерів та голів аби знайти переможців та аутсайдерів. Нам важливо було виявити тренд, тенденцію. І вона не досить здорова.

Якщо порівнювати наші міста з Європою, то там величина зарплати мерів міст чітко сумірна з кількістю населення. Заробітна плата мера міста зі 100 тисячами населення вдвічі нижча від зарплати мера міста-мільйонника. Відповідно, найбільше отримують мери столиць. До прикладу, зарплата мерів Мадрида і Парижа становить майже 9 тис. євро (населення 3,3 та 2,2 мільйона відповідно), мера Лондона — понад 12 тис. євро (8,9 мільйона осіб). У Валенсії з населенням 0,8 мільйона мер отримує понад 6 тис. євро, а в Мілані 7,5 тис. євро (1,4 мільйона населення).

Заробітні плати депутатів і міністрів Польщі тільки в два-три рази перевищують середню заробітну плату і в чотири-шість разів перевищують «мінімалку». Середня місячна зарплата в Польщі на кінець 2019 року становила 5182 злотих. Мінімальна зарплата – 2250 злотих (до оподаткування). Заробітна плата польського депутата – близько 10 000 злотих на місяць. Правда, до зарплати там також передбачені численні надбавки і засоби на депутатську діяльність (діяльність помічників, витрати на переїзди), які разом з зарплатою виростають до 25000 злотих ($ 6585, або € 5900).

Як бачимо, ситуація за роки децентралізації кардинально змінилася у бік зростання зарплат більшості голів місцевих громад на  Дніпропетровщини. Звичайно, на місцевих керівниках лежить великий тягар, у тому числі й матеріальний. Вони відповідальні інколи за мільярдні бюджети і невідновлювані ресурси громад: землю, заплави, прибережні зони. Але, якщо проаналізувати дані щодо всіх зарплат очільників міст та сільських громад, бачимо: величина бюджетів аж ніяк не впливає на рівень винагороди посадових осіб.

Вірсавія Гончар,

Григорій Луговський

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: