Чи прибутковий муніципальний бізнес у Дніпрі

13 грудня 2019 о 12:47 - 7503

Avataradmin


Чи прибутковий муніципальний бізнес у Дніпрі

Дев’ять піддослідних

Ми вирішили порівняти показники прибутковості бізнесу комунальних підприємств Дніпра за 2018 рік до 2017 року. За повний 2019 рік фінзвітності ще немає.

Як рахуємо:

Показник прибутковості, або “операційну рентабельність”, вираховуємо за співвідношенням прибутковості EBITDA до доходів. Цей показник розраховують, зазвичай, для визначення ефективності ведення бізнесу.  Його також часто застосовують для проведення порівняльного аналізу діяльності конкуруючих підприємств. Зіставлення проводиться в однотипних галузях, незалежно від облікової політики, структури капіталу, процентних або податкових зобов’язань.

Моніторинг охопив не всі комунальні підприємства, а підпорядковані окремому департаменту – департаменту благоустрою та інфраструктури. В Дніпрі досить багато комунальних підприємств – місто серед лідерів в країні за кількістю КП. 

Департамент благоустрою на другому місці за обсягами видатків, після департаменту гуманітарної політики. Гуманітарний департамент займає перше місце за видатками через сотні комунальних закладів освіти, роботу яких потрібно підтримувати. Це не підприємства, тому й не потрапили до аналізу. 

Отже, департаменту благоустрою та інфраструктури підпорядковано 20 комунальних підприємств та тільки в дев’яти вдалося знайти потрібні для порівняльного аналізу фінансові звіти. 

До моніторингу рентабельності потрапили такі комунальні підприємства Дніпровської міськради, як: «Дніпродорсервіс», «Дніпроековторресурс», «Міськсвітло», «Ритуальна служба», «Управління по ремонту та експлуатації автодоріг», «Гідроспоруди», «Дніпроводоканал», «Теплоенерго», «Транспортування покупної теплової енергії «Теплотранс». 

Ефективніші

З переліку дев’яти підприємств, п’ять, за результатами 2018 року, – прибуткові. 

Найбільший показник прибутковості – у КП «Міськсвітло» – 24 пункти. Комунальне підприємство майже вдвічі, у порівнянні з 2017-м роком, збільшила показник рентабельності. 

Економісти застерігають, що коли прибутковість підприємства змінюється дуже сильно, то це може бути приводом для більш детального аналізу його звітності. Бухгалтера могли спотворити показники, зокрема, такий показник, як операційний прибуток.

Чистий прибуток «Міськсвітла» збільшився на майже 20%, у порівнянні з 2017-м. Найбільше підприємство заробило на наданні послуг з поточного ремонту та утримання об’єктів вуличного освітлення. 

Проте, обсяг діяльності «Міськсвітла» зменшується. У 2018 році – на 20%, у порівнянні з попереднім роком. 

Крім того, комунальне підприємство заборгувало майже 5,3 млн грн – на матеріали (провід, лампи, світильники, дроселі, пристрої запалюючі імпульсні). Борги  «Міськсвітлу» незрівнянно менші – всього 344 тис грн. 

Показник рентабельності КП «Дніпродорсервіс» у 2018 році зріс на сім пунктів. 

Бізнес «Дніпродосервісу», яке займається технічними засобами регулювання дорожнього руху, світлофорними об’єктами, дорожньою розміткою, збільшився більш, ніж на третину. 

Підприємству заборгували всього 164 тис грн, а  кредиторських боргів воно немає. Проте, має 24,4 млн грн доходів майбутніх періодів. Це може означати, що підприємство взяло авансові платежі та ще повністю не виконало обумовлені зобов’язання. 

У «Дніпродорсервісі» зростають запаси та основні засоби. 

Прибутковість КП «Гідроспоруди» зменшилася на три пункти – до семи пунктів.

Загалом, обсяг бізнесу комунального підприємства, яке займається дренажно-дощовими каналізаціями та насосними станціями, незначно збільшився. А от чистий прибуток «Гідроспоруд», у порівнянні з 2017 роком, збільшився аж втричі. 

Лишилася майже на рівні 2017 року рентабельність КП «Ритуальна служба». За результатами 2018 року – це теж 4 пункти. Бізнес комунального підприємства зріс на 15%. 

«Ритуальна служба» завершило минулий рік зі збитками в «операційній діяльності» у сумі 645 тис грн. Це через те, що з бюджету не сплатили за утримання кладовищ міста у листопаді-грудні 2018-го. 

Закриває перелік комунальних підприємств, які почуваються більш-менш добре, – «Дніпроековторресурс». Якщо в 2017 році підприємство було сильно збитковим, то за 2018 рік воно піднялось на 35 пунктів та стало трохи прибутковим.  

Обсяг бізнесу «Дніпроековторресурсу» збільшився майже на половину.

За результатами 2018 року значно збільшилася собівартість реалізованої продукції комунального підприємства. В десять разів збільшилися витрати на оренду приміщення під склад. Більш, ніж в три рази збільшилися витрати на «оренду автомобіля». Додалися витрати «для підтримання об’єкта в робочому стані». 

Проблемніші

Найнеприбутковішим серед аналізуємих комунальних підприємств – «Транспортування покупної теплової енергії «Теплотранс»: -49 пунктів. Тобто, якщо вірити цьому показнику, в підприємства є проблеми з ефективністю управління. 

Станом на 2018 рік «Теплотранс» забезпечувало тепловою енергією 5% житлового фонду Дніпра за найвищим тарифом. 

Собівартість реалізованої цим підприємством продукції вища, ніж чистий дохід від її реалізації.

В 2018 році в статутний капітал підприємства міська влада внесла 35,6 млн грн, які направили у рахунок боргів за газ НАК «Нафтогаз» та за тепло, куплене в Південного машинобудівного заводу ім. О.М. Макарова (Південмаш). 

Завдяки бюджетному вливанню, борги за товари, роботи, послуги «Теплотрансу» зменшилися до 46,7 млн грн. 

Трохи краща ситуацію в ще одного постачальника теплової енергії мешканцям Дніпра – КП «Теплоенерго». Але, його збитковість незначно збільшилася – до -11 пунктів. 

За минулий рік заборгованість підприємству зросла ще приблизно на половину. Десь на стільки же зросли й борги самого підприємства. В «Теплоенерго» собівартість реалізованої продукції теж вища за чистий дохід від реалізації продукції. 

Далі йде КП «Дніпроводоканал», збитковість якого значно збільшилася – на 35 пунктів. 

Обсяг бізнесу «Дніпроводоканалу», який займається централізованим водопостачанням та водовідведенням, незначно збільшився. 

Якщо в 2017 році собівартість реалізованої продукції комунальним підприємством була меншою за отриманий дохід від її реалізації, то в 2018-му витрати на продукцію перебільшили отриманий чистий дохід від її реалізації. 

Вполовину збільшилася витрати на сировину та основні матеріали, на 42% збільшилися витрати на оплату праці. До речі, «Дніпроводоканал», як і більшість комунальних підприємств, не вклалося в фінансовий план, витрати продукцію мали б бути нижчими. 

В комунальному підприємстві зазначають, що виною всьому невідповідність тарифів поточним умовам діяльності «Дніпроводоканалу».

Комунальні підприємства «Транспортування покупної теплової енергії«Теплотранс», «Теплоенерго» та «Дніпроводоканал» відрізняються від інших тим, що їхня діяльність підлягає державному регулюванню. Тарифи для них затверджує НКРЕКП. 

«Мы не пополняем уставные фонды прибыльных предприятий. Прибыльные предприятия – это те предприятия, которые работают на открытом рынке, зарабатывают какие-то деньги (это не такие большие деньги) и они понемножку пополняют городскую казну. А те предприятия, с которыми мы работаем в части пополнения уставных фондов, это «Днепрводоканал», «Теплоэнерго», «Комэнергосервис», «Теплотранс». Это те, кому мы компенсируем разницу в тарифах. Это те, кому мы даем средства на модернизацию теплового хозяйства», – пояснив наприкінці 2017 року Володимир Міллер, заступник міського голови, директор департаменту економіки.

Єдиним комунальним підприємством, стан якого продовжує погіршуватися, але яке не входить до групи зазначених вище підприємств, – «Управління по ремонту та експлуатації автошляхів» (КП «УРЕА»). З ним пов’язано досить багато сумнівних історій, про які писали журналісти. 

Зокрема, в жовтні 2017 року підприємство очолив Артур Оганесян. До цього він був власником ТОВ «Северок 99», яке постачало продукцію КП «УРЕА». Журналісти повідомляли, що конкурсні торги, яке організовувало «Управління по ремонту та експлуатації автошляхів», разом з фірмою Оганесяна розіграла фірма його родички. 

Обсяг бізнесу КП «УРЕА», яке займається автошляхами міста (ремонт, експлуатація, прибирання), за минулий рік збільшився більш, ніж втричі. Проте, собівартість продукції перевищила чистий дохід від її реалізації. Тобто, ситуація, як і в підприємств, які працюють за збитковими тарифами. Але, це комунальне підприємство іншої категорії – має заробляти на ремонтах доріг. 

***

Як бачимо, в департаменту благоустрою Дніпровської міськради є прибуткові та збиткові підприємства. Обсяги діяльності більшості з них збільшуються, але це не впливає на прибутковість. Така ситуація ъможе свідчити про неефективне управління, вчинене несвідомо або свідомо, задля особистого збагачення окремих осіб.  

Антон Філіппов

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: