Фінкомітет зареєструє доопрацьований законопроект про реструктуризацію зобов’язань валютних позичальників

16 червень 2016 о 08:01 - 1038

Олена ГарагуцОлена Гарагуц


Фінкомітет зареєструє доопрацьований законопроект про реструктуризацію зобов’язань валютних позичальників

Фінансовий комітет на своєму засіданні прийняв рішення внести на реєстрацію від Комітету доопрацьований проект Закону про реструктуризацію зобов’язань громадян України за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла. За словами голови фінансового комітету Сергія Рибалки, півтора роки було витрачено на ухвалення закону, який би зміг вирішити проблему валютних позичальників.

«Якщо рік тому НБУ, Уряд та МВФ навіть і чути не хотіли про можливість ухвалення будь-якого закону, то сьогодні у нас нарешті є шанс допомогти значній частині позичальників. Тому ми повинні ухвалити такий законопроект, який отримає підтримку у парламентській залі, буде гарантовано підписаний Президентом та, найголовніше, виконаний на практиці. Не можна допустити, щоб його виконання потонуло у судах», – наголосив Сергій Рибалка на засіданні Комітету. Він підкреслив, що під час доопрацювання компромісного варіанту законопроекту було проведено багато робочих нарад та зустрічей, зібрано та доопрацьовано кілька сотень звернень із пропозиціями від валютних позичальників.

Голова фінансового комітету поінформував, що всі пропозиції законопроекту були узгоджені з банківськими асоціаціями. «Цей законопроект суттєво доопрацьовано. Його реалізація дасть змогу допомогти більшості позичальників, які мають єдине житло. Більшість з них зможе скористатися списанням у 50%. Пільгові категорії – інваліди, багатодітні родини та воїни АТО, а також сім’ї загиблих отримають списання або переважної частки залишку по кредиту або у деяких випадках – повного списання. Навіть лише заради цього ми повинні ухвалити цей законопроект. Можете уявити собі людину, яка віддала здоров’я Україні, коли її вдома чекає непідйомний кредитний тягар? Ми разом із вами маємо продовжити переконувати банки, Кабмін та МВФ у необхідності додатково покращити умови закону для позичальників у рамках підготовки до другого читання», – наголосив Сергій Рибалка.

«Протягом останнього місяця ми намагалися дійти компромісу із банками, зокрема, нам вдалося знайти згоду щодо частини наших пропозицій», – повідомив Сергій Рибалка. Він розповів про основні пропозиції, відповідно до яких:

1. Пропонується врахувати при визначенні поняття соціального житла норми жилої площі на особу, закладені у Житловому кодексі України (13,65 м2 жилої площі на особу). Це дасть можливість збільшення загальної площі квартир, які вважаються соціальними, якщо там проживає 4-5 людей навіть до 80-90 метрів. Ця пропозиція кардинально збільшує кількість позичальників, які претендуватимуть на ті проценти списання, які стосуються соціального житла. Ця позиція робить законопроект набагато більш справедливим. Більше людей – більша площа квартир.

 

  1. Пропонується, якщо у позичальника окрім єдиного житла є частки у квартирах, будинках чи у гуртожитках, отримані у власність у процесі безоплатної приватизації, зробити виняток. Щоб ці позичальники підпадали під дію закону та могли провести реструктуризацію як інші власники єдиного житла.

  2. Дуже важлива позиція – принцип «ключі на стіл». Він має бути обов’язковим для банків. На сьогодні багато позичальників навіть після передачі житла банку все одно залишаться винні, бо його вартість не покриває розміри заборгованості. Ця норма дасть змогу людям позбавитись кредитного рабства остаточно. Це найгірший вихід, але таку можливість треба людям дати.

  3. Пропонується уточнити склад сім’ї для реєстрації у єдиному житлі, та не розповсюджувати цю вимогу на дітей, адже діти могли народитися після 01.01.2014 року, а у багатьох випадках позичальник не мав можливості зареєструвати своїх дітей через перешкоджання банку (наприклад, через заборону, прописану у договорі).
  4. Дуже важливий пункт. Пропонується передбачити, що реструктуризації в рамках законопроекту підлягають також кредити, право вимоги за якими перейшло до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, адже велика кількість банків, які мають валютні іпотечні портфелі, визнані неплатоспроможними. А Фонд, якщо не передбачити це напряму у законі, не має права проводити реструктуризації, зокрема списання частини боргу. Це суттєво розширює коло позичальників, які матимуть змогу провести реструктуризацію. За оцінками Комітету – майже вдвічі.

  5. Також пропонується уточнити перелік документів, підтверджуючих те, що житло єдине. Це дозволить уникнути зловживанням з боку банків.

Взагалі, пропонується визначити вимоги до переліку необхідних для проведення реструктуризації документів та доручити НБУ розробити рекомендації до такого переліку.

      7. Ще одна пропозиція – передбачити, що фіксація статусу позичальника, що належить до окремої категорії громадян, яким держава забезпечує надання додаткової підтримки , відбувається станом на дату реструктуризації, а не на 1 січня 2015 року.

      8. Також пропонується зобов’язати кредитора за заявою позичальника замінити ануїтетну форму погашення кредиту на класичну.

      9. Збільшити термін у 30 днів для прострочення платежів позичальником, після яких банком можуть застосовуватися санкції, до 60 днів.

    10. Скасувати норму, щодо непроведення реструктуризації у разі відмови нотаріуса, державного реєстратора або особи, на яку покладені функції державного реєстратора, від вчинення дій, передбачених цим законопроектом.

Окрім цього на засіданні Комітету також було ухвалено рішення рекомендувати парламенту прийняти в другому читанні та в цілому проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регульованих ринків та деривативів) (№ 3498). До цього законопроекту Комітетом було опрацьовано 678 поправок, які надійшли від народних депутатів України. З них було враховано 450 поправок.

 

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: