Депутатський аврал

12 січня 2007 о 12:28 - 1234

  Після узгодження між Президентом та Верховною Радою питань збільшення за підсумками першого кварталу прожиткового мінімуму та мінімальної пенсії і заробіт­ної плати у 2007 році, ухвалений Верховною Радою Державний бюджет України в останніх числах грудня був підписаний Президентом України. Органи місцевого самоврядування опинилися у ситуації цейтноту — до 5 січня вони були змушені у пожежному порядку ухвалити місцеві бюджети, інакше до місцевих бюджетів не надійшли б субвенції з державного. Дався взнаки головний недолік системи бюджетоутворення — те, що бюджети складаються не за принципом «з місць — нагору», а навпаки — «згори до низу».

Сесії Дніпропетровської обласної і Дніпропетровської міської рад були проведені 28 і 29 грудня. Постійні комісії рад працювали у напруженому режимі. Бюджети і програми соціально-культурного розвитку розроблені і прийняті. Зрозуміло, поспіх призвів до того, що бюджети доведеться коригувати мірою їх виконання і управління бюджетами здійснюватиметься значною мірою у ручному режимі. Перші корективи вноситимуться вже у січні.

 

На 6-й сесії Дніпропетровської обласної ради начальник головного управління економіки обласної адміністрації Сергій Двоєносенко у доповіді зазначив, що головними пріоритетами у 2007 році є розвиток місцевого самоврядування, розвиток села, закріплення позицій Дніпропетровщини як одного з провідних реґіонів України. Мають бути збережені тенденції економічного зростання, підвищені доходи населення, забезпечений високий рівень зайнятості. Підвищуватимуться соціальні стандарти і рівень послуг населенню, удосконалюватиметься матеріально-тех­нічна база закладів охорони здоров'я, освіти, науки, відродження культурних і просвітницьких традицій. Передбачено соціальний розвиток села і підвищення доходів селян, створення умов розвитку аграрного сектору, реформування і розвиток ЖКГ, підвищення ефективності енергоспоживання, здійснення заходів з енергозбереження, вирішення екологічних проблем, тощо. У січні 2007 року будуть розглянуті всі реґіональні програми і визначені їх актуальність і пріоритетність, необхідність продовження або припинення, джерела фінансування, терміни виконання. У березні перелік реґіональних програм має бути затверджений сесією обласної ради з врахуванням пропозицій уряду.

Про основні показники бюджету доповів начальник головного фінансового управ­ління обласної адміністрації Юрій Бірюков.

Обсяг доходів власного фонду обласного бюджету складе 833,7 мільйонів гривень, що на 168 мільйонів більше, ніж у 2006 році. Основні джерела надходжень до бюджету — податок з доходів фізичних осіб і плата за землю. Фонд оплати праці у області складе 16,4 мільярди гривень, середня зарплата — 1.358 грн., доходи спеціального фонду — 133,7 мільйони гривень. В цілому доходи становитимуть 967,4 мільйонів гривень.

Обсяг вилучень з доходів бюджету області до державного бюджету залишиться тим же, що й у 2006 році, і становитиме 21,6 %.

Бюджет області збалансований і бездефіцитний. Видатки бюджету — це оплата праці працівників бюджетних установ, медиків, оплата за енергоносії, соціально спрямовані видатки: стипендії, матеріальна допомога, допомога дітям-сиротам, хворим на психічні розлади тощо. У 2007 році будуть придбані ще 40 шкільних автобусів, реалізуватимуться державні програми підтримки хворих на цукровий діабет, подолання бідності, надання допомоги малозабезпеченим верствам населення, оплати послуг мобільного зв'язку для інвалідів, придбання для них спецавтотранспорту, надання стипендій громадянам у віці 100 і більше років. Підтримуватимуться громадські організації інвалідів та ветеранів.

Обсяг субвенцій з державного бюджету збільшений удвічі і становитиме 1 мільярд 100 мільйонів гривень. Це пільги, субсидії і допомога малозабезпеченим сім'ям.

Видатки обласного бюджету на виплату державної соціальної допомоги зростуть у 2,3 раза.

 

Характеризуючи бюджет області, голова обласної ради Юрій Вілкул сказав: «Гадаю, кожний житель області наступного року відчує на собі підвищення життєвого рівня. Фінансування сфери освіти збільшене на 44 мільйони 300 тисяч гривень, охорони здоров'я — на 70 мільйонів 200 тисяч, видатки на розвиток фізкультури і спорту підвищені на 53 %, у п'ять разів збільшений бюджет розвитку області, а це — будівництво житла, покращання водопостачання, зменшення підтоплення та інші соціальні питання, у тому числі житлово-комунальний комплекс. Гадаю, наступної зими кожний будинок, місто, район відчують покращання. Гадаю, на 2007 рік ми всі маємо дивитися з оптимізмом».

Сесією бюджет області на 2007 рік і програма соціально-економічного і культурного розвитку області затверджені.

 

Засіданням сесії Дніпропетровської міської ради, за відсутністю з поважних причин голови ради Івана Куліченка, керував секретар ради Олександр Тимошенко. Незважаючи на виняткову важливість питань, що вирішувалися, у засіданні зі 120 депутатів не були присутні понад тридцять.

Сесія розпочалася незвично — зі звернення до депутатів по грошову допомогу батька дворічної дівчинки, якій потрібна складна операція у Німеччині. Депутати відгукнулися — фракції Блоку Юлії Тимошенко і Партії реґіонів заявили про готовність пожертвувати по 10 тисяч доларів, переказавши ці суми на відповідний рахунок. Проте вже за лічені хвилини батькові хворої дівчинки були вручені 20 тисяч доларів готівкою. Наші міські депутати, відтак, не лише людяні, а й грошовиті.

Головними питаннями порядку денного 9-ї сесії міської ради були ті ж таки бюджет і програма соціально-економічного і культурного розвитку.

Голова фінансово-бюджетної комісії міської ради Ірина Шайхутдінова повідомила, що міський бюджет Дніпропетровська збільшений майже на третину і становить 1,2 мільярда гривень, його доходна частина, порівняно з 2006 роком, збільшена на 320,6 мільйона гривень. Пані Шайхутдінова оцінила бюджет міста як соціально спрямований: «Хоч були дуже стислі строки роботи над бюджетом, ми приклали максимум зусиль. Працювали дуже напружено, цілодобово. Гадаю, жителі міста результати відчують на собі. Що вдалося зробити у цьому бюджеті: ми спромоглися збільшити суми на харчування учнів перших-четвертих класів в цілому на 2 мільйони, збільшили суми на харчування малозабезпечених дітей, збільшили на 1 гривню харчування для дітей-сиріт, вдалося у бюджеті закласти кошти на соціальні статті. Кошти від продажу землі будуть спрямовані на розвиток міста. Безумовно, ми знаємо наші вади — це дороги і освітлення. Ми заклали окремим рядком бюджету гроші, які будуть використані на освітлення районів, віддалених від центральних магістралей. Скільки буде отримано від продажу землі — визначити складно, у бюджеті закладена сума 20 мільйонів гривень, але триває детальне розроблення плану міста, робота над генеральним планом, виявляються нові ділянки, які можна виставити на продаж. Протягом року буде проведена інвентаризація ділянок, це займе півроку.

Слабких сторін у бюджеті багато, хотілося б вартість харчування збільшити не на гривню, а на десять, збільшити кошти на утримання ліжкомісць у стаціонарах, більше грошей виділити медикам. У багатьох лікарнях застаріле обладнання, хотілося б його замінити. Зараз працюємо над програмою побудови соціального житла, після визначення розпорядників коштів будуть залучені кошти на будівництво. Сума на сьогодні не визначена і ця стаття нас дуже турбує. Ми хотіли б розпочати будівництво соціального житла завтра, але тут багато факторів — знайти земельну ділянку, зробити землевідведення, розробити проект, для цього потрібно мінімум півроку».

 

До проекту бюджету і програми критично поставився депутат від Блоку Лазаренка Володимир Шабалін. Він заявив, що не стане голосувати за бюджет, у якому нераціонально розподілене фінансування. І навів приклад статті видатку — «На проектування стічного колектору», який являє собою бетонний жолоб довжиною 150 метрів —  минулого року вже було заплановано витратити 95 тисяч гривень, а 2007 року — ще 30 тисяч. «Жодна розумна людина за таку роботу стільки платити не стане, а чому ми з бюджету платимо такі гроші?» — спитав депутат. Додавши, що бюджет приймається поспіхом.

Володимир Шабалін: «За два дні неможливо розібратися в усіх питаннях. А у місті триває практика обанкрочування підприємств, які потім за смішними цінами виставляються на продаж, продаються і одразу стають прибутковими. Приклад — тенісні корти на масиві Перемога, у яких міськрада мала 50 % акцій. Акції були продані за низьку ціну, і після того корти раптом стали суперприбутковими. Ще приклад — сміттєспалювальний завод…»

Володимир Шабалін торкнувся і проблеми повного безладу в ухваленні радою рішень щодо виділення земельних наділів, сказавши, що раніше, коли депутати обиралися від округів, вони знали свої округи і проблеми, які там існують. «Зараз, коли депутати не закріплені на міській території, прослизають такі рішення, які раніше ніколи б не пройшли», — сказав пан Шабалін.

Вочевидь, депутат мав на увазі, зокрема, і рішення про безоплатне надання земельних ділянок депутатам міськради, ухвалені минулою сесією. (Кстати, ходят слухи, что и некий родственник самого г-на Шабалина получил при этом бесплатный участок — ред.). Але й на цій сесії у пакеті рішень (чи про розташування об'єктів у місті, чи то про земельні питання) знов можна побачити прізвища тих самих депутатів. Тепер вже йдеться про оренду. То ж, шановні дніпропетровці, панове депутати, вирішуючи наші з вами проблеми, про себе ой як не забувають. Здається, це називається дерибаном. І де гарантія, що й у бюджеті міста вони про себе, коханих, не потурбувалися? Нема тої гарантії, коли бюджет розробляється за два дні.

 

Так чи інакше, бюджет Дніпропетровська і програма соціально-економічного і культурного розвитку міста прийняті. Далі вони коригуватимуться.

Ще варто згадати, що міськрада на цій сесії не задовольнила два протести прокуратури.

Перший — протест природоохоронної прокуратури щодо передачі панові Шойхетову земельної ділянки по вул. Мечникова, 5, навколо якої виник скандал, бо жителі прилеглих будинків протестують проти розпочатого паном Шойхетовим будівництва. Вирішено припинити будівельні роботи, вивчити питання і повернутися до нього на наступній сесії, надавши таким чином час і змогу жителям вулиці звернутися до суду.

Другий протест — прокурора області щодо ухвалення міськвиконкомом нових тарифів на житлово-комунальні послуги. Як було пояснено депутатами, згідно з законом не рада, а саме виконком має право на встановлення тарифів. Що, пан прокурор на законах не знається? При тому говорилося і про необхідність ретельного вивчення тих тарифів і вжиття заходів до їх зниження.

Матимемо надію, що це депутатам міськради вдасться. Це не завадить. Бо тарифи ростуть, а рівень оплати за комунальні послуги знижується — не можуть люди платити такі гроші. А житлові субсидії — це перекачування грошей з бюджету на рахунки комунальних підприємств. І суми, на які зменшується оплата громадянами житлово-комунальних послуг, не надійдуть до програм соціального захисту, хоч би на ті ж сніданки для учнів. Кого таким чином дуримо? Самих себе. Хто від того матиме зиск? Той, хто за копійки придбає збанкрутілі підприємства ЖКГ, і чи не будуть тоді знов підняті тарифи? Але тоді держава до тих розрахунків вже жодного відношення не матиме.

Геннадій Сахаров

Кстати

До 2010 года в Днепропетровске введут в эксплуатацию ветвь метрополитена от станции «Вокзальная» до станции «Центральная» общей длиной 2,4 км.

Это, в частности, предусмотрено Программой развития транспортного комплекса Днепропетровска на 2007-2010-й гг., которую городской совет 5-го созыва принял на сессии 29-го декабря 2006-го года.

Приоритетным направлением, как записано в Программе, в ближайшие четыре года в Днепропетровске будет развитие городского электротранспорта.

Программа также предусматривает внедрение эксперимента по оплате проезда в городском транспорте с помощью пластиковых карточек.

Поділитися: