КИНУТИ ПАЛИТИ ДУЖЕ ПРОСТО. Я КИДАВ СТО РАЗІВ

15 листопада 2006 о 11:26 - 1211

Олена ГарагуцОлена Гарагуц


Президент України 28 березня 2006 року підписав Закон № 3534-IV «Про ратифікацію Рамкової конвенції Всесвітньої орга-нізації охорони здоров'я із боротьби проти тютюну».

Конвенцією, зокрема, визначено загальні принципи, процедури та форми співробітництва держав щодо скорочення обсягів виробництва і споживання тютюну, а також ліквідації всіх видів незаконної торгівлі, та інше.

Відтак, Україна зобов'язалася вжити заходи для обмеження вживання тютюнової продукції. Водночас тільки за січень-серпень 2006 року відрахування акцизу від виробництва тютюнових виробів до бюджету склали 1.242 мільйони гривень. І держава опинилася у ситуації рубання сука, на якому сидить: з одного боку – надходження від продажу тютюнових виробів становлять помітну частку у державному бюджеті, з другого – зобов'язання слід виконувати. І з точки зору моралі не годиться наповнювати держбюджет доходами, отриманими за рахунок здоров'я і життя громадян.

Тютюновий ринок України сьогодні контролюють закордонні компанії-виробники тютюнових виробів, які прийшли на цей ринок не з благодійних міркувань, а задля отримання прибутків. І саме від них до державного бюджету надходять кошти від реалізації цигарок, яких українці викурюють близько 75 мільярдів штук на рік, тобто у середньому близько півтори тисячі на людину, включаючи немовлят і тих, хто не палить. Якщо ж врахувати, що палять не всі, то вийде, що курці споживають стільки тютюну, що це не може не відбитися на їхньому здоров'ї. І сьогоденні прибутки можуть обернутися і стають причиною смертей, хвороб і втрати працездатності, а відтак, відбиваються і на добробуті держави і громадян.

Тобто, тютюн – зло, з яким необхідно боротися, що й зазначено у рамковій конвенції. Що означає слово «рамкова»? А саме те, що цей документ визначає лише рамки тих заходів, які мають бути вжиті, здебільшого без категоричних приписів і рецептів. Кожна держава, яка підписала і ратифікувала Конвенцію (168 країн підписали, 140 країн – ратифікували), вживає відповідних заходів згідно з власним законодавством і тою мірою, якою це реально можливо. На реалізацію рекомендованих Конвенцією заходів державам-учасницям дається термін від 3 до 5 років.

Хоча Верховна Рада навіть до вступу в Україні Конвенції у законодавчу силу ухвалила Закон «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення», дію його можна спостерігати поки що тільки у деяких кафе і ресторанах. Такий от ми народ – закон законом, а понятія понятіями.

Проте чого слід чекати курцям і тим, хто не терпить тютюновий дим, у майбутньому? По-перше, зміниться зовнішній вигляд пачок цигарок. Площа попереджень про небезпеку паління на упаковці збільшиться до 30 %, попередження стануть більш різноманітними і можуть бути у вигляді малюнків. (У Австралії, наприклад, на пачках цигарок розміщують фото легень курців, зроблені після розтину тіл небіжчиків).

Попри те, що Конвенція не вимагає підвищення податків і цін, вочевидь, можуть бути збільшені акцизні ставки на тютюнові вироби, що таки призведе до підвищення цін. Зникне різниця між акцизними ставками на цигарки вищої та середньої категорій і цигарки нижчих категорій. Відтак, подорожчати можуть у першу чергу дешеві цигарки.

З характеристики тютюнових виробів зникнуть слова «легкі», «суперлегкі», які викликають асоціації з меншою шкодою для здоров'я «легших» цигарок, і залишиться лише інформація про вміст смол і нікотину. Може з'явитися інформація про компоненти виробів і склад продуктів згоряння тютюну.

Протягом п'яти років має бути повністю заборонена реклама тютюнових виробів або введені суттєві її обмеження. (В Україні вже заборонена реклама тютюнових виробів на радіо і телебаченні, у кінотеатрах, заборонене спонсорство виробників тютюнових виробів, безкоштовна роздача виробів, діють обмеження на рекламу у друкованих ЗМІ, заборонений продаж тютюнових виробів неповнолітнім). Згідно з рекомендаціями ВОЗ реклама має бути спрямована лише на пропозицію товару дорослому споживачеві без елементів приваблювання споживача.

У 2009 році має бути знижений вміст смол і нікотину у тютюнових виробах.

Які будуть ще новації – залежатиме від законодавчих актів, які прийматимуться у перебігу реалізації положень Конвенції.

Зрозуміло, що запровадження антитютюнових заходів відбиватиметься на тютюновій галузі. Як ставляться до цього виробники цигарок? Найбільшим виробником цигарок в Україні є американська компанія «Філіп Морріс» (далі – ФМ), яка займає 32 % ринку тютюнових виробів. ФМ слухняно виконує вимоги українських законів і навіть випереджає деякі строки за-провадження положень законів. Курці, вочевидь, помітили, що на додаток до попередження про шкідливість тютюну, яке міститься на пачці, віднедавна до кожної пачки цигарок, які виробляє ФМ, вкладається аркуш з додатковими попередженнями. Зокрема: «Пам'ятайте, що нешкідливих сигарет не існує», «Якщо Ви занепокоєні щодо впливу куріння на здоров'я, Ви повинні кинути курити». Парадокс? Виробник продукції вживає заходів для обмеження її споживання. Але такі реалії, ФМ є закордонною фірмою, і будь-які тертя з законом однозначно трактуватимуться не на її користь.

Водночас ФМ турбується і про збереження ринку. Керівник корпоративних комунікацій компанії «Філіп Морріс» Алла Ігнатенко говорить, що ФМ вважає своїм завданням добитися прозорого і чіткого регулювання тютюнового ринку та створення нормальних умов для бізнесу і конкуренції. (Це зрозуміло: всі ми знаємо як часом у наших законах та нормах з'являються результати лобіювання інтересів певних фінансово-промислових груп – авт.). ФМ погоджується з тим, що цінова і податкова політика держави має бути спрямована на обмеження споживання тютюну. (Ще б пак, як би вона могла не погодитись – авт.). І ця політика має бути прозорою. Водночас ФМ вважає, що ставки оподаткування і акцизи не повинні бути настільки радикальними, щоб тютюнові вироби стали недоступними для дорослих курців. (Держава, вочевидь, вважає те саме – згадайте, скільки курці приносять до бюджету – авт.). «Люди не мають втрачати можливість вдовольняти свої потреби, якщо ті потреби є, – говорить Алла Ігнатенко. – Ми вважаємо, що обмеження повинні вводитися поетапно, щоб тютюнова і суміжні галузі мали час для адаптації до нових умов, і необхідно залишити канали для спілкування з дорослим населенням, котре має право на інформацію про продукт. Цього року в Україні має бути прийнятий закон, який передбачає щорічне надання інформації про склад тютюнових виробів урядовим органам до 1 лютого. З 2002 року ФМ надає таку інформацію добровільно. ФМ розробила програму недопущення паління неповнолітніми і програму обмеження доступу неповнолітніх до тютюнових виробів. Плакати «Я не продаю цигарки неповнолітнім» – частина цієї програми».

Що ж, це цивілізована позиція компанії-виробника на ринку, на який накладаються законодавчі обмеження. І питання «Палити чи не палити?» в решті решт вирішувати самим курцям і тим, хто може вперше взяти цигарку. Одне з гасел, які ФМ має намір розмістити на упаковках цигарок, звучить приблизно так – «Куріння викликає тютюнову залежність. Якщо Ви не курите, краще не починайте». Та тютюнозалежних в Україні мільйони, і поки вони є, ФМ і інші тютюнові компанії свої доходи не втратять. Як казав Марк Твен – «Кинути палити дуже просто. Я сам кидав разів сто».

Геннадiй Сахаров

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: