МАЙЖЕ РЕПОРТАЖ З ОДНОГО КРУГЛОГО СТОЛУ

03 серпня 2006 о 06:22 - 1364

 

«БУДЬТЕ ОБЕРЕЖНІ,

ЖИТЕЛІ МІСТА!

БЕРЕЖІТЬ ГАМАНЦІ І КИШЕНІ!

СЕРЕД ВАС ЗЛОДІЇ!»

(Крик глашатая

на середньовічному базарі).

 

Те, що з пасажирськими перевезеннями у Дніпропетровську є проблеми, ми всі (за виключенням тих, хто їздить власним чи службовим автом) відчуваємо з власного досвіду. Найбільше потерпають пенсіонери та пільговики, чекаючи на зупинках електротранспорт, який тільки перед вікнами міськвиконкому ходить «справно». У маршрутних таксі не рідкістю є прямі образи на адресу пільговиків, які мають законне право на певну частину місць.

Та й з маршрутками не все гаразд. На певних маршрутах з мікроавтобусами то густо то пусто; у «години пік» хто не їздив скоцюрбленим у тісній маршрутці попри те, що були і є заборони на перевезення пасажирів стоячи? То ж аж дві статті начальника територіального управління Голов­автоінспекції у Дніпропетровській області Ріната Бузякова у «Дніпрі вечірньому» та «Нашому місті», присвячені проблемі маршрутних мереж у Дніпропетровську, подавали надію на те, що нарешті щось зміниться на краще. Тим паче що в них містилися запрошення на «круглий стіл», присвячений пасажирським перевезенням.

Та після ретельного прочитання тих статей виникли певні сумніви і застереження. Присвячені ті статті боротьбі з так званою «Приватною мережею», яка має нахабство самочинно, не слухаючись наказів з міськвиконкому, перевозити пасажирів. Отих самочинників оштрафовано вже на 200 тисяч гривень і це, як видно, ще не вечір, бо вони все одно їздять. Стаття містить і погрози тим приватникам, які не перейдуть на «царьову службу» до офіційних перевізників.

Що ж сталося з маршрутками у нашому богорятованому місті?

Є дві протилежні точки зору. Одна офіційна, не вперше оприлюднювана міськвиконкомом. Друга, не надто офіційна — точка зору організаторів «Приватної мережі» — РІА «Дніпро» і Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнської Незалежної профспілки.

Офіційна полягає у тому, що згідно з Законом «Про авто­мобільний транспорт» перевізника на автобусному маршруті загального користування визначає шляхом проведення конкурсу замовник, яким є міськвиконком, — відтак ніхто, крім міськвиконкому, не має права на організацію маршрутів перевезення пасажирів. «Приватники» на це відповідають, що у законі категорично не сказано про виключне право міськвиконкому і заборону організації пасажирських маршрутів всім іншим, а відтак, «що не заборонене, те дозволене». Посилаються «приватники» і на Конституцію, у 42-й статті якої сказано: «Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом», і на Закон про підприємництво, який трактує свободу підприємництва так: «Підприємці мають право без обмежень приймати рішення і здійснювати самостійно будь-яку діяльність, що не суперечить чинному законодавству» (ст. 3 Закону). Понад те, «приватники» вважають, що втручання у їхню підприємницьку діяльність має ознаки злочину, передбаченого статтею 206 Кримінального кодексу — «Протидія законній господарській діяльності» та що, штрафуючи водіїв «Приватної мережі» на великі суми, територіальне управління Головавтотрансінспекції перевищує свої повноваження. «Приватники» виграли перший етап маршрутного протистояння, оскарживши у суді результати тендеру, проведеного у місті на право перевезення пасажирів маршрутними таксі. Результати тендеру скасовані, діяльність тендерної комісії визнана незаконною. У неофіційних розмовах у певних колах говорять про певну посадову особу у міськвиконкомі, котра розподіляла маршрути з урахуванням власної та своїх родичів і колег вигоди…

Але давайте поговоримо про «круглий стіл», на який були за­прошені і журналісти. Туди незваними з'явилися організатори «Приватної мережі», озброєні довідками, рішеннями судів, виписками з законів. Щоправда пан Бузяков, котрий там головував, прямо заявив незваним гостям, що їх тут не чекали і сюди не за­прошували. Йому відповіли, що на те й круглий стіл, щоб вислухати всі думки. Це «приватникам» допомогло, але не надто. Рінат Бузяков та інші присутні у зовсім не круглій президії круглого столу (хто б міг подумати, що на круглих столах буває президія!) ввічливо і не ввічливо перебивали виступи «приватників», котрі у свою чергу теж їх перебивали. «Круглий стіл» з квадратною президією перетворився на дискусію двох сторін, які вперто доводили своє.

Певну розрядку у запальну дискусію вносив Олександр Гаврилов, голова комісії міської ради з питань промисловості, паливно-енергетичного комплексу, транспорту та зв'язку. Пан Гаврилов запевнив, що комісія і рада, які складаються з нових людей, ретельно розберуться у ситуації та що помилки минулого не повторюватимуться, всі будуть вислухані і рішення ухвалюватимуться зважені. Дай Боже новим депутатам нарешті розв'язати вузол, що зав'язався таки не сам собою. Є гріх за міськвиконкомом, що казати. Не безгрішні, вочевидь, і «приватники». Рінат Бузяков, закриваючи засідання, сказав, що за результатами круглого столу буде ухвалена резолюція. Складена одною стороною спору? Цікаво…

Врешті є суди, прокуратура і хай міськвиконком з «приватниками» розбираються з їхньою допомогою. Не по журналістському казати щось від себе у статтях репортажного характеру, та це не зовсім репортаж. То ж, беручи на себе особисту відповідальність, хочу поставити запитання. Від себе, щоб не виступати від імені невизначеного загалу. Куди діваються гроші, які водії без квитків, чеків чи квитанцій збирають з пасажирів? Посилання на те, що пасажири тих квитків не просять, вибачте, не грає. Нащо їм, за великим рахунком, ті квитки, перед дружинами чи чоловіками звітувати? Квитки мають обов'язково видаватися водіями чи кондукторами як проїзні документи, що засвідчують факт знаходження у транспортному засобі при настанні страхових випадків, і мають ще фіскальну функцію — кількість виданих квитків свідчить про доходи підприємства чи приватної особи (якщо ті квитки видаються). Якщо ж ні — проконтролювати доходи перевізників неможливо. Можемо сміливо говорити про потоки «чорної готівки», які оцінюються сумою від сотень тисяч до мільйона гривень на день. За наявності такого потоку неконтрольованих грошей важко вірити у абсолютну добропорядність і доброчесність водіїв, керівників фірм-перевізників, чиновників і їхніх опонентів — усіх, хто втягнутий у той, насмілюся сказати, кри­мінальний бізнес. При цьому «приватники», що стосується сплати податків, виглядають з точки зору закону безгрішними, бо РІА «Дніпро» і Незалежна профспілка лише організують роботу на маршрутах, на яких працюють приватні підприємці на єдиному податку. Тут з боку сплати податків все законно. Інша справа — фірми-перевізники, які зобов'язані платити податки з усього прибутку. Вони, зрозуміло, платять, але хто і як може це проконтролювати? І саме такі фірми виграють тендери, саме про їхні (тільки?) прибутки прямо чи не прямо, свідомо чи несвідомо піклується пан Бузяков со товарищи. Як виглядає, — У МІСТІ ТОЧИТЬСЯ БОРОТЬБА ЗА НЕКОНТРОЛЬОВАНІ СУМИ, ЩО ОБЧИСЛЮЮТЬСЯ ДЕСЯТКАМИ І СОТНЯМИ МІЛЬОНІВ ГРИВЕНЬ І, МАБУТЬ, ОСІДАЮТЬ У ПРИВАТНИХ І НЕ ЗОВСІМ ПРИВАТНИХ КИШЕНЯХ! Репресії проти «приватників», як би законно вони не виглядали, сприймаються як продовження старої боротьби певних осіб за власні незаконні доходи іншими методами з застосуванням можливостей, які дає офіційний статус. І у будь-якому разі, хто б формально не був правий, якими б рішеннями не закінчувалися можливі суди і розслідування, повірити у ту правоту можна буде тільки після набуття потоками мільйонів чорних гривень повної прозорості. Поки того немає, вибачте, шановні посадовці і непосадовці, ви справляєте враження кишенькових злодіїв великого масштабу, незалежно від посад, регалій і розмахування законами і постановами. Як колись кричали глашатаї на середньовічних базарах — «Будьте обережні, жителі міста! Серед вас злодії, бережіть гаманці!»

Геннадiй Сахаров

Поділитися: