ЗАЙВИХ ГРОШЕЙ НЕ БУВАЄ

24 липень 2006 о 08:20 - 1346

В умовах подорожчання комунальних послуг, — а саме: підвищення тарифів на послуги житлово-експлуатаційних організацій, водо- і ґазопостачання, електро­енергію, опалювання житла, — підвищується роль державних житлових субсидій, дотування малозабезпечених громадян державою.

Згідно з відповідною Постановою Кабінету міністрів України, право на отримання житлових субсидій мають сім'ї, для яких вартість житлово-комунальних послуг перевищує 20% сукупного доходу. Сім'ї, що складаються з пенсіонерів та інших непрацездатних громадян, та сім'ї, до складу яких входять неповнолітні діти чи інваліди першої та другої груп, як найменше соціально захищені, отримують право на субсидії, якщо вартість житлово-комунальних послуг перевищує 15% сукупного доходу сім'ї. До найменше со­ціально захищених сімей відносяться також такі, у яких сукупний доход на одного члена сім'ї не перевищує 50% прожиткового мінімуму, тобто 232 грн. 50 коп.

Крім комунальних послуг субсидуються також придбання твердого і рідкого палива для опалювання помешкань та скрапленого ґазу.

Субсидії надаються в межах встановлених норм. Так, субсидії на опалювання приміщення і квартирну плату надаються з розрахунку 21 квадратний метр на людину і додатково 10,5 квадратних метрів на сім'ю. Існують норми, виходячи з яких призначаються субсидії на оплату електроенергії та природного ґазу — в залежності від того, як опалюється квартира чи будинок, яке електричне чи ґазове устаткування використовується. Ці норми в низці випадків можуть бути переглянуті в бік збільшення за рішеннями місцевих органів виконавчої влади та їхніх комісій.

Зазвичай субсидія на оплату житлово-комунальних послуг призначається на півроку, на оплату природного ґазу для опалювання — на період опалювання, на придбання твердого та рідкого палива та скрапленого ґазу — раз на рік.

Є умови, які не дозволяють отримати субсидію, наприклад, коли хтось з членів сім'ї здає житло у оренду чи якщо за наявності рес­труктурованого боргу за комунальні послуги не сплачуються щомісячні суми погашення боргу тощо. Але навіть у таких випадках за певних умов субсидія може бути призначена, якщо державний соціальний інспектор визначить необхідність призначення субсидії з огляду на реальний стан і умови життя сім'ї.

Детально інформацію про надання субсидій можна отримати у будь-якій бібліотеці, а краще — у відділах субсидій відповідних районних управлінь праці та соціального захисту населення, де фахівці не лише роз'яснять, як призначається субсидія та чи маєте ви на неї право, але й порадять, як правильно оформити документи для її отримання, що суттєво скоротить витрати часу на оформлення субсидії. І бажано це зробити заздалегідь, бо з початком опалювального сезону, коли призначатимуться і перераховуватимуться розміри субсидій на цей сезон, відділи призначення субсидій будуть гранично навантажені роботою з громадянами, котрі звертатимуться по субсидії чи їх перерахунок. Варто зазначити, що тим, хто вже отримує субсидії, не треба подавати новий комплект документів. При повторному зверненні, якщо склад сім'ї не змінився, слід подати лише заяву та до­відки про доходи членів сім'ї. Дані про доходи пенсіонерів інспектори отримують з бази даних Пенсійного фонду, що позбавляє пенсіонерів необхідності подавати довід­ку про доходи.

Мабуть вже не варто згадувати плітки про те, що держава нічого безкоштовно не дає та що у майбутньому отримувачі субсидій будуть змушені їх повернути. Ті, хто розповсюджував такі чутки, нанесли легковірним людям великої шкоди, фактично позбавивши їх частини доходів, яку вони мали отримати від держави. І пораду можна дати лише одну — якщо маєте право на субсидії, ним варто скористатися, щоб не втрачати свої гроші. Житлові субсидії безкоштовні і безповоротні!

Як повідомила заступник начальника Кіровського районного управління праці та соціального захисту населення з питань надання субсидій Лариса Сіянко, оскільки субсидії за опалювання приміщень призначаються з початку опалювального сезону, з середини жовтня у районних відділах субсидій очікується наплив відвідувачів. Щоб не створювати черг, зберегти час відвідувачів, кожному, хто прийде з заявою, буде виданий талон, де буде вказаний день прийому. Людина прийде і без зайвих хвилювань, без стояння у великій черзі вирішить всі питання, пов'язані з призначенням субсидії. Представники комунальних служб підчас цього прийому визначать розміри оплати послуг для сім'ї, дані про доходи пенсіонерів будуть отримані з бази даних. Оскільки тарифи на опалювання приміщень підвищені, кількість людей, що мають право на субсидії, збільшиться, обсяг роботи фахівців зросте. Тому час для оформлення субсидії збільшений до двох місяців, при цьому субсидія все одно буде призначена з початку опалювального сезону. То ж хвилюватися, намагатися оформити субсидію обов'язково у перші дні сезону не слід. Встигнуть усі, навіть якщо виникнуть неочікувані ускладнення чи не вистачатиме якихось документів. Для розв'язання проблеми відвідувач матиме місяць. Бухгалтерам житлово-бу­дівельних кооперативів будуть видані талони на всіх господарів квартир, і ті матимуть змогу вчасно підготувати документи та заздалегідь знатимуть, коли прийти для оформлення субсидії.

Варто до 15-го жовтня пересвідчитись що в усіх комунальних службах враховані оплачені споживачем послуг суми, заздалегідь зібрати квитанції за оплачені послуги, прийти до відділу субсидій і отримати талон з указанням дати відвідування.

Лариса Костянтинівна вважає, що якби у місті була об'єднана база даних комунальних служб, з якої можна було б оперативно отримувати інформацію про оплату послуг споживачами, людям би взагалі не довелося ходити до тих служб по довідки, стояти там у чергах для отримання даних, які можна за секунди отримати з комп'ютерної мережі. Але немає у комунальних службах комп'ютерів, що вже казати про мережу. І це тема для роздумів депутатів та комісій міської ради. Не вистачає комп'ютерів і у Кіровському відділі субсидій — усього три на десять співробітників, тому з підготовкою документів виникають затримки.

Не вирішене законодавцями однозначно питання щодо заборгованостей за комунальні послуги — у нормативних документах йдеться лише про борги на 1 липня 2003 року та про угоди щодо реструктуризації тих боргів. Що стосується пізніших боргів то, для отримання субсидій їх залишається просто сплатити. Бо якщо людина має борг за потічний рік, вона втрачає право на субсидію.

Випадок, коли субсидію доведеться повертати державі, та ще й у подвійному розмірі, єдиний — якщо для призначення субсидії були представлені документи, що не відповідають дійсності. Хитрувати не варто — призначення субсидій строго перевіряється контрольними органами.

Лариса Сіянко говорить, що не всі, хто має право на житлові субсидії, звертаються до відділів субсидій. Можливо, люди недооцінюють реальну підтримку і можливість поповнення свого бюджету за рахунок держави або досі не мають достатньої інформації чи вважають, що обійдуться без цієї допомоги. Проте тарифи зростають і легковажити тут не слід. Якщо ви сплачуєте за комунальні послуги суму, що перевищує 20, чи, за вказаних вище умов, 15 відсотків сукупного доходу сім'ї, варто піти і з'ясувати, як отримати субсидію, якою може бути сума допомоги, які підготувати документи і коли прийти з заявою. Бо зайвих грошей не буває.

Геннадiй Сахаров

Поділитися: