Поради логопеда

14 січня 2003 о 22:00 - 1576

Людське спілкування, мова, бере участь у творенні людини. Для нормального розвитку маляти має велике значення пасивний словник. Дитина прислуховується до дорослого, намагається наслідувати йому. Також допомагає в розвитку мовлення мелодійна класична музика. Добра й лагідна мати співає колискову пісню, а дитина сприймає та запам’ятовує ці добрі інтонації та слова.
Ще до року дитина повинна узнавати, слухати забавлянки, віршики, пестунки, казочки, пісеньки, розмовляти з іграшками. У 2-5 років дитина знайомиться зі звуконаслідуванням, прозивалками, лічилками, загадками, прислів’ями, приказками, відповідями на свої запитання, літературою для дітей. Так збагачується активний словник. Коли дитина до 3 років не розмовляє, треба отримати консультацію психотерапевта, логопеда. Якщо є вади звуковимови, треба звернутися до логопеда, коли дитині хоча би 4,5 роки. Логопед починає з підготовчої роботи, вправ до вироблення правильної вимови звука, потім йде введення звука у склад, слово, речення. Вади могуть бути пов’язані з вадами слуху, інтелектуального розвитку, з порушенням рухової функції, мовного апарату. Головними компонентами мови є фонетика (звуки, наголос, інтонація), лексика, граматика. Для розвитку фонематичного сприйяття треба грати з дитиною:
1. Пострибай, коли буде вимовлене слово з певним звуком. (Звуки пропонуються в різних позиціях слова).
2. Пригадай слово з запропонованим звуком.
3. Визнач місце звука в слові.
4. Порівняй слова з визначеними звуками.
5. Чим відрізняються слова?
6. Знайди малюнки з визначеним звуком.
7. Визнач послідовність звуків у слові.
8. Визнач на слух голосні, приголосні звуки.
9. Склади слова з поданих букв.
10. Придумай слова, які складаються з трьох-п’яти звуків.
11. Склади слово з букв.
12. Знайди помилку у словах.
13. Порівняй склади з твердими й м’якими, глухими та дзвінкими приголосними.
Основою читання й письма є усвідомлення звукового складу: злиття твердого або м’якого приголосного з голосним. Треба читати таблиці складів, працювати з ”лінійкою літер”. Треба розвивати інтерес до незнайомих слів, інтерес до книги. Треба розгадувати метаграми, кросворди, ребуси, шаради, чайнворди, тобто ігри з буквами і словами. Грати в лінгвістичні ігри. Бувають діти, які не можуть оволодіти без спеціальної логопедичної допомоги процесом читання (писання). Буває нестійке зорове сприймання і уявлення зображених окремих букв, звуження зорового поля. Пропускають, переставляють, додають, замінюють звуки при читанні, букви на письмі.
Практичний досвід роботи логопедів свідчить, що своєчасне виявлення, виправлення фонетико-фонематичних порушень у дітей сприяє попередженню вад письма та читання.

Поділитися: