Як працює машина пропаганди Бориса Філатова?

24 вересня 2021 о 18:00 - 11868

Єгор ЄвтушенкоЄгор Євтушенко


Як працює машина пропаганди Бориса Філатова?

Як в українському місті залишитися мером на тривалий термін? Дехто намагається сумлінно виконувати свої посадові обов’язки. Інші ж йдуть навпростець, підпорядковуючи місцеві ЗМІ та створюючи культ особистості.

Для дніпрян не є таємницею той факт, що Борис Філатов контролює майже всі великі ЗМІ у місті. Жителі Дніпра вже звикли до того, що підконтрольні ЗМІ ніколи не критикують «найвеличнішого». Раніше “Лица” писали, що ці медіа часто просувають вигідну міськраді повістку, за що отримують мільйони гривень фінансування з бюджету від міської ради. А інколи підконтрольні ЗМІ працюють як справжня пропагандистська машина. Нижче ми спробуємо це довести, а також розповісти, чому це так небезпечно.

Філатовський Геббельс

Основою цього матеріалу є інформація, що стала відома завдяки людині, яка працює в одному зі ЗМІ так званого «холдингу». Цю людину звати Роман (ім’я змінено), і поняття «холдинг» ми дізналися саме завдяки Роману: так себе називають усі неформальні учасники цієї машини пропаганди. До т. зв. “холдингу” входять друковані, телевізійні та інтернет-видання, серед яких газета “Наше місто”, комунальний телеканал “Дніпро ТВ”, видання “Дніпро Оперативний”, “Дніпровська панорама”, “Afisha Дніпра”, “49000”, “Днепр Час”, “Горсовет”, “Днепр Главное” тощо. Пропагандистські матеріали час від часу публікують також інші великі ЗМІ Дніпра, проте визначити їх належність до “холдингу” важче, адже ці матеріали можуть бути одиничними замовленнями.

Офіси майже усіх перелічених ЗМІ знаходяться у одній будівлі за адресою Старокозацька, 58. У цій будівлі також знаходиться офіс партії “Укроп”, від якої балотувався та переміг на мерських виборах 2015 року Борис Філатов.

За словами Романа, головною людиною «холдингу» є Олексій Безуглий. Він має значний вплив майже на всі ЗМІ, що працюють на міськраду Дніпра. Зараз він є депутатом Дніпровської міської ради від партії Бориса Філатова «Пропозиція», а раніше був довіреною особою «регіонала» Олександра Момота та навіть обирався від «Партії регіонів» до Кіровської районної ради Дніпра у 2010 році.

Окрім політичної діяльності, Олексій Безуглий є шеф-редактором видання “Наше Місто” та власником ТОВ «Газета «Наше Місто». Компанія існує з 20 січня 1992 року і до 2018 року була комунальним підприємством Дніпровської міської ради. 17 грудня 2018 газета переформовується на ТОВ, а новим власником «Нашого міста» стає Олексій Безуглий. Саме ця дата і стає формальним початком функціонування філатовської машини пропаганди.

Вже через два тижні після того, як Олексій Безуглий стає власником газети, 2 січня 2019 року ТОВ «Газета «Наше Місто» перемагає одразу у двох тендерах (1, 2) Департаменту з питань місцевого самоврядування, внутрішньої та інформаційної політики Дніпровської міської ради загальною вартістю майже 4 млн гривень. При тому, що з 1992 по 2018 рік загальна сума виграних газетою тендерів складала приблизно 350 тисяч гривень. Загалом з 2019 року по теперішній час ТОВ «Газета «Наше Місто» виграла тендерів Дніпровської міської ради на суму понад 43 млн гривень.

Цікавою є  і динаміка доходів газети, починаючи з 2018 року, коли у газети з’явився новий власник. До 2018 року включно виручка ТОВ «Газета «Наше Місто» складала не більше 2-3 млн гривень на рік. З 2019 ж року доходи компанії, як і кількість державних тендерів, невпинно ростуть. У 2019 році, за даними сервісу YouControl, виручка компанії складала 10-15 млн гривень, а у 2020 році, за офіційними даними, виручка склала понад 25 млн гривень.

Окрім кількості виграних державних тендерів після приходу Безуглого та їх загальної вартості, у закупівлях Дніпровської міської ради ми помітили ще одну цікаву особливість – єдиного конкурента ТОВ «Газета «Наше Місто» у майже всіх великих тендерах. Цей конкурент – ФОП ВАСИЛЕНКО СЕРГІЙ ВОЛОДИМИРОВИЧ, що був зареєстрований у 2009 році. Основним видом діяльності ФОПа є дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки, а також ще 11 інших, серед яких виробництво виробів з пластмас, оптова торгівля меблями та рекламна діяльність. До 2018 року включно він виграв декілька невеликих тендерів тоді ще КП «Редакція газети «Наше місто» Дніпровської міської ради, а у 2019 став постійним конкурентом газети у великих тендерах, замовниками яких були різні КП та департаменти ДМР. Типовий сценарій для таких конкурсів – ФОП відсилає свою пропозицію через декілька днів після пропозиції «Нашого Міста», вказуючи вартість, яка трохи перевищує суму, вказану конкурентами. Таким чином ФОП ВАСИЛЕНКО СЕРГІЙ ВОЛОДИМИРОВИЧ програв усі державні конкурси, у яких він конкурував з ТОВ Олексія Безуглого.

Розглянемо ще одну важливу частину дніпровської машини пропаганди. Це ТОВ «АЙК’Ю ДІДЖИТАЛ», яке, за словами Романа, є технічною підтримкою «холдингу», що підтверджується видами діяльності, якими офіційно займається компанія. «Індивідуальна мистецька діяльність», «Демонстрація кінофільмів» та ще цілих 19 інших видів діяльності: стає зрозуміло, що спеціалісти з ТОВ «АЙК’Ю ДІДЖИТАЛ» вміють все та, певно, заробляють на цьому купу грошей. Але ні: статутний капітал компанії дорівнює 50 тис. грн, що є достатньо скромною сумою для учасника «холдинга», а за два роки існування компанія не заробила на підприємницькій діяльності ні копійки. У графі «Виручка» абсолютний нуль. Але ж як так… Все стає зрозуміло, коли ми знову поглянемо на державні тендери, в яких брала участь компанія. Сумарно за 2020-21 роки ТОВ «АЙК’Ю ДІДЖИТАЛ» виграла тендерів на суму понад 10 млн гривень.

А тепер поглянемо на замовників – тих, хто підписав мільйонні контракти з компанією, яка займається одразу всім та нічим. Департамент гуманітарної політики, Департамент соціальної політики, Дніпровська міська студія телебачення і все – Дніпровської міської ради.

Про відношення ТОВ «АЙК’Ю ДІДЖИТАЛ» до «холдингу» нам розповів Роман, але цього було б недостатньо, тому ми почали шукати зв’язок. Першим дзвіночком став власник компанії – Ігор Літвінов. Він, разом з Олексієм Безуглим, в свій час мав відношення до Партії Регіонів, будучи довіреною особою Народного депутата 7-го скликання від цієї фракції Олександра Момота. Але, окрім цього, з «холдингом» Літвінова пов’язує те, що він був засновником тоді ще комунального підприємства міської газети «Наше Місто» та досі має 5% акцій компанії.

Проте є ще один цікавий зв’язок, який ми просто не могли пропустити: участь у тендерах Дніпровської міської ради. І знову єдиний конкурент – це той самий ФОП ВАСИЛЕНКО СЕРГІЙ ВОЛОДИМИРОВИЧ. І сценарій майже такий же: єдиний конкурент, ціна трохи вище за запропоновану ТОВ «АЙК’Ю ДІДЖИТАЛ» – 100% програшів.

Насправді, Ігор Літвінов у своєму Фейсбуці зовсім не приховує зв’язку з Олексієм Безуглим. У соцмережі вони – друзі, лайкають один одного, а Літвінов репостить записи зі сторінки «Нашого Міста» про Безуглого.

Проте, комунікація у фейсбуці – це неформальний зв’язок, вони ж можуть просто бути друзями. Але Літвінова та «холдинг» Безуглого ще дещо пов’язує. У березні 2021 року видання Опора.UA опублікувало матеріал «Старокозацька, або Дніпровський квартал онлайн-агітації», у якому розповідалося про мережу ЗМІ та спільнот у фейсбуці, які перед виборами дискредитували конкурентів Бориса Філатова. У цьому розслідуванні фігурують майже усі ЗМІ «холдингу» Безуглого, про які нам розповів Роман: “Наше Місто”, “Дніпровська панорама”, “Дніпро Оперативний”, “Дніпро TV”, “Afisha Дніпра”, “Горсовет” та інші. Нещодавно до цього списку також додався сайт 49000.com, який за аналогією зі згаданими вище ресурсами вказує контактом для реклами електронну пошту чи номер телефону, що належать компанії «АЙК’Ю ДІДЖИТАЛ».

Ворог та методи

Перед початком даної частини варто зазначити, що редакція видання «Лица» має нейтральне ставлення до будь-яких політичних сил та особистостей. На меті ми маємо лише висвітлення корупції та зловживання владою.

Головний ворог та об’єкт активного цькування у ЗМІ «холдингу» з’явився під час виборів міського голови Дніпра у 2020 році. Тоді головним конкурентом діючого мера став місцевий підприємець та голова партії «Громадська сила» Загід Краснов. Саме тоді філатовська «машина пропаганди» почала свою програму з дискредитації.

Період передвиборчої компанії та активні дії «холдингу» у цей час детально описано у вищезгаданному розслідуванні Опори.UA. Було створено велику кількість «народних» груп у Фейсбуці, які, разом із повноцінними ЗМІ «холдингу», публікували матеріали, у яких дискредитували Загіда Краснова, викриваючи його зв’язок з олігархами, проросійськими силами тощо. Також було налагоджено функціонування ботоферм, які від імені звичайних користувачів писали багато однотипних позитивних коментарів під замовними публікаціями.

23 листопада 2020 року за офіційними підрахунками Борис Філатов переміг на мерських виборах, отримавши у 4 рази більше голосів, ніж у Загіда Краснова. Проте із завершенням виборів «холдинг» Філатова не завершив свою діяльність по дискредитації головного конкурента міського голови. З моменту перемоги Філатова на виборах і до теперішнього часу ЗМІ «холдингу» опублікували декілька тисяч матеріалів зі згадкою Краснова у негативному або, дуже рідко, нейтральному контексті навіть у тих виданнях, що спеціалізуються не на політиці.

Для прикладу розглянемо сайт видання «Дніпро Оперативний», що спеціалізується, в основному, на висвітленні новин кримінального світу, ДТП та інших термінових подій міста. З 270 публікацій по запиту «Краснов» лише декілька згадують політика у нейтральному чи позитивному контексті, наприклад, коли син Краснова підтримав Бориса Філатова у боротьбі з «паркувальною мафією». Решта публікацій згадують Краснова виключно у негативному контексті. Навіть у тих новинах, що не стосуються конкурента Філатова, журналісти «Дніпра Оперативного» згадують Краснова у негативному ключі. Наприклад, новина про виступ у Дніпрі російського репера Ганвеста має заголовок «Загид Краснов везет в Днепр российского рэпера-фрика Ганвеста: подробности» тільки через те, що клуб «RIO», в якому мав виступати виконавець, належить конкуренту Філатова.

Таким чином працюють редакції й інших ЗМІ “холдингу”. Замовні матеріали, що дискредитують Загіда Краснова, публікуються у різних медіа майже одночасно. Наприклад, новина про “іноземні” лайки на сторінці у політика з’явилася на сайтах “Нашого міста“, “Дніпра Оперативного” та “Дніпровської панорами” 9 вересня з різницею у 1-2 години.

Однією з відмінних рис пропаганди, що також притаманна «холдингу», є мова ворожнечі. Цей інструмент по відношенню до Загіда Краснова та його політичної сили ЗМІ «холдингу» активно використовують ще з мерських виборів 2020 року. У своїх публікаціях вони називають партію «Громадська сила» «бандою педофілів», а Краснова – політичним аутсайдером, бандитом тощо. Мітинги на підтримку політика та суддів, що приймають рішення на користь Краснова, журналісти «Нашого міста», «Дніпра Оперативного» та інших ЗМІ називають проплаченими, незалежно від контексту.

Апогеєм пропагандистської діяльності “холдингу” стало відео, що було поширене соцмережами 27 липня 2021 року, зокрема у Телеграмі та Фейсбуці. Під заголовком “Загид Краснов крышует друзей педофилов и продвигает их в депутаты” у багатьох ресурсах було опубліковано відверто пропагандистський матеріал, що за методами донесення інформації дуже схожий на найкращі приклади російської пропаганди у мережі, наприклад YouTube-ролик “Гитлер 1945 / Навальный 2018“, що був випущений напередодні президентських виборів у Росії 2018 року.

Натомість Бориса Філатова ЗМІ “холдингу” жодного разу не згадали у негативному чи принаймні нейтральному контексті. У матеріалах “холдингу” зі згадкою міського голови Дніпра, Філатов відкриває нові об’єкти, лідирує у рейтингу довіри дніпрян та влучно відповідає своїм конкурентам.

Наприклад, 10 вересня 2020 року, коли навіть всеукраїнські ЗМІ писали про масовий мор риби у Дніпрі, “Дніпро Оперативний” опублікував новину про надання комунальним працівникам сумок та рюкзаків з символікою партії “Пропозиція” Бориса Філатова з десятком фотографій та коментарями задоволених комунальників.

“Кишенькові” ЗМІ ніколи не пишуть про проблеми міста, а у тих нечастих випадках, коли пишуть – звинувачують у них будь-кого, окрім міської влади. Також медіа “холдингу” ретельно оминають у своїх публікаціях корупційні скандали, пов’язані із мером міста та Дніпровською міською радою. “Наше місто”, “Дніпровська панорама” та “Дніпро Оперативний” жодного разу не писали про корупційний скандал та розпущення КП “Гідроспоруди”, цікаві мільйонні закупівлі КП “Дніпровський електротранспорт” тощо.

Єгор Євтушенко, спеціально для Litsa.com.ua

Матеріал було створено за допомогою аналітичного сервісу YouControl

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: