У 2020 році знаменитості стали джерелом поширення фейків і теорії змови

29 грудня 2020 о 09:30 - 1625
У 2020 році знаменитості стали джерелом поширення фейків і теорії змови

У 2020 році гостро постало питання про роль соцмереж і поширення дезінформації та фейків, з якою людство зіштовхнулося вперше в такому великому масштабі.

Експерти проекту First Draft, який спеціалізується на перевірці контенту соціальних мереж і оцінці його впливу на роботу ЗМІ, проаналізували один з аспектів інфодеміі — роль знаменитостей в поширенні дезінформації про ковід.

До яких висновків прийшли дослідники, розповіли у MediaSapiens.

Знаменитості та інфлюенсери, як випливає з аналізу їх соцмереж, часто не усвідомлюють свою відповідальність перед багатомільйонною аудиторією, на яку вони нерідко транслюють дезінформацію. Збиток посилюється повідомленнями ЗМІ, які, публікуючи новини про заяви знаменитостей в соцмережах, вводять в оману та публікують помилкову інформацію. Незалежно від того навмисно чи ні, популярні люди поширюють фейки, вони беруть участь в дезінформаційних кампаніях.

У січні співачка Ріанна, у якої близько 100 мільйонів підписників у Twitter, поділилася фейковим зображенням лісових пожеж в Австралії. У червні співачка Мадонна, у якої 15,6 мільйона підписників в Instagram, написала, що вакцина від ковіда вже є, але її приховують, «щоб багаті стали ще багатшими». У квітні актор Вуді Харрельсон написав про те, що 5G сприяє поширенню коронавірусу — чим посприяв просуванню цієї конспірологічної теорії серед двох мільйонів своїх підписників в Instagram. А в липні, репер Каньє Уест сказав Forbes, що, на його думку, вакцина від коронавірусу — це «мітка звіра» і, людей будуть чіпувати під виглядом щеплень. За ним стежить 4 мільйони підписників в Instagram.

Ще одна проблема полягає в тому, що навіть ЗМІ, які спростовують фейки і викривають маніпуляції, підливають масла в вогонь: знаменитість, що розміщує в Twitter чутки або фейки, сама по собі стає новиною. В результаті чого ще більше людей дізнаються про цей фейк, до того ж підкріплений авторитетом популярної особистості.

Індійський актор, зірка Боллівуду Амітабх Баччан з початку пандемії регулярно вводить в оману своїх підписників. Наприклад, він стверджував, що оплески «руйнують або зменшують активність коронавірусу», а лікувати його можна гомеопатією. Ці два повідомлення були поширені тисячами з 44,8 мільйонів підписників Баччана в Twitter.

А в Австралії популярний ведучий кулінарної програми, шеф-кухар Піт Еванс просував серед мільйонів своїх підписників безліч теорій змови, в тому числі про «ризики для здоров’я» через 5G і теорію змови QAnon. Крім того, він продавав, як охарактеризувала Австралійська медична асоціація, «химерний світловий пристрій», який нібито міг захистити від коронавірусу ціною в 14 990 доларів. За порушення закону про торгівлю медичними препаратами австралійська влада оштрафували його компанію на 25 тисяч доларів. Зрештою, він опублікував картинку з неонацистським символом і, після цього втратив контракт на телебаченні та рекламні контракти з великими брендами, лицем яких він був. Тому свою роль в поширенні фейків і теорії змови він вже зіграв: багато ЗМІ, включаючи австралійський великий ресурс 7News і британський Daily Mail, повторювали його необґрунтовані твердження в своїх заголовках, тим самим ненавмисно підкріплюючи їх.

Кейт Старберд, професор Вашингтонського університету, аналізуючи поведінку передплатників зірок в соцмережах, прийшла до висновку, що фанати не тільки беруть участь в поширенні дезінформації, але і самі з готовністю вигадують або доповнюють теорії змови і фейки, оскільки отримують на це «благословення» від своїх кумирів.

Роль емоцій часто не береться до уваги в кампаніях по підвищенню рівня медіаграмотності серед населення, хоча саме емоції — причина безлічі репостів у соцмережах і, отже, є потужною рушійною силою в кампаніях по дезінформації.

Згідно з даними Facebook і Twitter, значок верифікації аккаунта видається перевіреним і справжнім обліковим записам, що само по собі підвищує довіру користувачів соцмереж до повідомлень, які в них з’являються. Але при цьому соцмережі часто ніяк не реагують на те, що ці облікові записи поширюють фейки, неперевірені факти або напівправду.

Знаменитості та онлайн-особистості користуються величезним впливом в соціальних мережах, але 2020 показав, що вони є непропорційно важливою дійовою особою в екосистемі дезінформації. Розмір їх аудиторії на онлайн платформах в поєднанні з увагою до них з боку ЗМІ, робить їх небезпечними гравцями, коли вони діляться помилковою інформацією. Було б непогано, якби в 2021 році ЗМІ пам’ятали про можливі наслідки такої уваги і скорегували кількість ефірного часу або публікацій, що виділяється впливовим особам і знаменитостям. Особливо тим, хто раніше вже поширював дезінформацію або неперевірені факти.

Поділитися: