Чому росіянам подобається наше «дай-ДАІ»

26 листопада 2010 о 11:37 - 1453

Олена ГарагуцОлена Гарагуц


Пройшло вже більше місяця після трагедії під Марганцем на 116 кілометрі залізної дороги Кривий Ріг – Запоріжжя.

Тоді, 12 жовтня о 9:25 водій пасажирського автобуса «Еталон», незважаючи на червоне світло світлофора, виїхав на з/д переїзд і зіштовхнувся з маневровим локомотивом. У результаті зіткнення загинуло 45 людей, серед них троє дітей – 7, 13 і 15 років.

Віктор Янукович в той же день відвідав місце ДТП та пообіцяв навести лад на дорогах. Було створено спеціальну комісію по розслідуванню резонансної ДТП.

Комісія згодом встановила, що провина лежить на водієві, що порушив правила дорожнього руху.
А по телебаченню ще декілька тижнів лунали заяви високопосадовців, які зводились до того, що подібне не повинно повторитися. Говорилося, що треба (нарешті побачили) встановити шлагбауми на з/д переїздах, обмежити рух транспорту, посилити охорону, підвищити штрафи…

 

Країна почула багато галасу, але, як резонно відзначають фахівці, не було сказано ані слова про план боротьби з корупцією у транспортній галузі. Адже ні для кого не секрет – без перемоги над корупцією годі мріяти про безпеку на дорогах.

А безпека на дорозі починається з елементарного техог­ляду вашого автомобіля, який проводиться один раз на два роки. Отже, як це відбувається? Водії добре знають цю формулу: приїжджаєш в ДАІ, платиш «енну» суму грошей – і все, «техог­ляд пройдено».

І чиновників вже не цікавить стан вашого автомобіля. У якого на першому повороті можуть, наприклад, гальма відмовити, що, в свою чергу, спровокує аварійну ситуацію. А «інспектор Петренко» тут як тут: заплатіть штраф в бюджет або «подайте моїй бідній сім'ї на прожиток».

Пройшло два роки, а ви не пройшли техогляд (наприклад, востаннє ви проходили тех­огляд в жовтні 2008 року, а на дворі, страшно подумати, листопад 2010-го) – знову чекайте зустрічі з грізною автоінспекцією. І знову заплатіть… Але мало хто з автолюбителів знає, що штрафи здирають незаконно!

Про це говорить і автоперевізник Дмитро Шикаловський: «В аналогічних випадках ДАІ не має права штрафувати водія!

Коли нас зупиняє ДАІ, вони що стверджують? Техогляд треба пройти день в день, один раз на два роки. Але жодним нормативним актом це не передбачено. Існує постанова МВС №703, відповідно до якої талон видається на 24 місяці. Ми дали запит в Мінюст: а що ж це за така постанова, про яку люди не знають?

З Мінюсту прийшла відповідь: «Наказ МВС №703 у Міністерстві юстиції не зареєстрований».

Відповідь Дмитро Шикаловський отримав майже місяць тому, але чинний уряд не поспішає виправляти помилку.  

Автолюбителя Дениса Денисенка за «невчасно пройдений техогляд» ДАІ штрафувало вже декілька раз.

«Вони на техогляді зациклені», – переконаний Денис.

«Перший раз зупинили мене пізно вночі в районі Підстанції. Їх більше нічого не цікавило – тільки техогляд. Побачили, що, по їх даним, талон недійсний, але я ж знаю, що згідно законодавства техогляд можу пройти до 15 грудня. Вилучили талон, виписали протокол і штраф. Другий раз те ж саме, ще й говорять: а, так другий раз(!), все, забираємо водійське посвідчення. Ще й машину на штрафплощадку хотіли забрати». Але тоді приїхав юрист затриманого, і машину з боєм вдалося відстояти.

Як сказав Шикаловський, автолюбителя за відсутність талону техогляду чекають наступні санкції: перший раз зупинили – плати штраф. Другий раз – позбав­ляють права управляти транспортним засобом на термін до півроку.

Але у вищенаведеному випадку повторності порушення немає. Тому що перший протокол, складений інспекторами ДАІ – незаконний, був оскаржений в суді і його відмінили. Але на ці факти в ДАІ не звертають жодної уваги.

У даній ситуації моїх співрозмовників найбільш обурюють не дії інспекторів ДАІ, а низки їх керівників.

«По даним фактам ми разом з Денисом Денисенком зверталися в обласну і міську ДАІ, звідки приходили відповіді, що ми не праві.

Наприклад, пан Шляпкін – заступник начальника обласного управління ДАІ, не остання персона в керівництві. Так от, він теж посилається на пункт вище згаданого наказу МВС №703. Таким чином вони один одного криють, – обурюється перевізник. – Удають з себе дурників».

А як вам здирництво у формі платежів за те, що інспектор зайде у базу даних державтоінспекції для перевірки, чи є у вас порушення?

За даними автоперевізників, цей платіж необов'язковий, – не передбачений чинним законодавством. Але поки людина не внесла 39 гривень, техогляд їй робити відмовляються.

 

Як ще один приклад у безкінечній череді «безпрєдєльних» дій даїшників – історія, яка «на днях» сталася з одним з моїх знайомих. 

Зупиняють його машину:

– Ви п'яний! – навіть не запитує – стверджує інспектор.

– Ні. Поїдемо перевірятися?

– Їдемо, але 2 тисячі гривень прихопи, або залишишся без прав…

Таким чином, людину протримали у ДАІ дві години. Коли приїхали юристи і примусили інспекторів вести затриманого на медобстеження, то ті відразу віддали документи: їдь, вільний. «Все добре, але навіщо було дві години тримати?» – обурюється знайомий.

І, як розповів Дмитро Шикаловський, жива картина: їдуть маршрутки, не звертаючи уваги на правила дорожнього руху, часом ігноруючи дорожні переходи та знаки обмеження швидкості, обганяючи один одного. Думають тільки про дві речі: як не потрапити на даїшника, який ховається в кущах, та як обігнати водія-конкурента.

І то, як ми вже писали, багатьом водіям маршруток ДАІ можна не боятися. Бо знають, що завжди можна зателефонувати начальству, яке «відмаже». Сьогодні ж ні для кого не секрет, що велика частина пасажирських маршрутів належить саме правоохоронцям.

Тож сподівання, що влада стане наводити порядок на дорогах, турбуючись про нашу безпеку, марні.

Між іншим, водій, який скерував автобус під потяг у Марганці, не проходив медогляду 6 років, хоча мав робити це щорічно. На приватному підприємстві, де він працював, слідчі знайшли навіть не оригінал, а ксерокопію медичної довідки за 2004 рік. При цьому всьому даїшники говорять людям: ми займаємося вашою безпекою, безпекою на дорогах. Перевіз­ники з таких слів ДАІ сміються: «Ви займаєтеся корупцією, от і все».

До речі, в мене є знайомий з так званих «мажорів», хлопець цілком серйозно розповідає:
«У нас є така гра, ввечері ганяємо по вулицях (як правило, п'яні), аж доки не зупиняють даїшники – виграє той, хто дав даїшникам більшого хабара».

Після цього всього, яка може бути повага до людей у формі? «Вони зґвалтували честь мундира», – резюмує Дмитро Шикаловський.

Це як в анекдоті: «Інспектор ДАІ віддав мені честь, а я віддав йому гроші. Ось така продажна вулична любов…»

 

А тим часом по кількості жертв ДТП Україна продовжує залишатися європейським лідером. В рази перевищуючи середньоєвропейські показники. Економічний збиток від ДТП (за різними підрахунками) не менше 5 мільярдів доларів(!) на рік – в цю суму входять ремонт доріг, медичні витрати, збитки від розбитих машин і т.д.

До слова, по рівню корупції ми теж «не пасемо задніх».

Тож, ще одна хлібна схема – порядок оформлення автомобіля за дорученням. Як відомо, щоб довірити кому б то не було право керувати вашим авто, ви повинні йти в нотаріальну контору, завіряти документи…
і платити близько 200 гривень.

«Але є 41 стаття Конституції України, яка говорить, що кожна людина має право володіти, користуватися, розпоряджатися своїм майном», – твердить юрист громадської організації «Одна спілка автолюбителів» Юрій Литвиненко.

«І те, що начальник Держкомпідприємництва пан Бродський говорить, що ми маємо стати європейською країною і відмінити нотаріальне  доручення на право керування автомобілем – звичайна брехня. У нас таке право є ще з січня 2004 року, що прописано в Цивільному кодексі», – переконаний Литвиненко.

Він говорить, що спілкувався з начальником управління Державтоінспекції ГУ МВС в Дніпропетровській області Сергієм Скітенком, і високопосадовець нібито визнає формальну правоту юриста, але говорить: а як ми без нотаріусів шукатимемо вкрадені автомобілі?

До речі, про нотаріусів і банкірів. Чи знають шановні читачі, що згідно Закону №2258 всі нотаріальні контори, ріелтори та біржі тепер повинні повідомляти «компетентні органи» про всіх бажаючих придбати житло на суму, яка перевищує 400 тисяч гривень, та авто дорожче 200 тисяч гривень?   

Це що, влада повертає напівзабуті доноси та стукачество? До слова, якщо ріелтор чи нотаріус не повідомить «куди треба» про свого клієнта – то залишиться без ліцензії. 

А як Вам наказ Міністерства транспорту і зв'язку, який зобов'язує автобусних перевіз­ників складати списки пасажирів на міжміських маршрутах і узгоджувати їх з ДАІ і місцевою владою?

 

Перевізники добре знають значення крилатого вислову: у нас в країні всього дві проблеми – дурні і дороги.

Навіть іноземець, який вперше потрапив в Україну, і хоча б раз постояв в наших заторах, теж може зрозуміти весь прихований сенс цих слів.
Бо якщо немає порядку на дорогах, навряд він існує у владних головах та кабінетах.

«Хаос. Сталося ДТП на залізнодорожному переїзді. Всі починають говорити лише про переїзд. Збили на «Перемозі» людей (загинуло три жінки) – дивіться, що відбувається: креслять на дорозі розмітки і островки безпеки. А про що раніше думали? Немає системності дій… і тільки на цих прикладах видно: нами керують непрофесіонали!» – говорять перевізники. 

Нагадаємо, що винним у смерті людей на Перемозі виявився син прокурора Жовтневого району Дніпропетровська (теж працівник прокуратури), який зник з місця ДТП. Пізніше винного затримали, але кудись зникли свідки трагедії. Не треба бути генієм, щоб зрозуміти: зі свідками попрацювали «компетентні люди». То що, тепер зірковий син зіркового батька може не відповідати за свій вчинок?

Як відомо, моральне бого­слів'я говорить: безкарність породжує нові злочини.

Дмитро Шикаловський впевнений: для того, щоб навести лад на дорогах нашого міста, багато розуму не треба:

«Добудуйте метро. Це раз.  А великими автобусами (які ще тоді б розвантажили місто) дрібні перевізники готові були забезпечити місто ще 10 років тому, але це нікому не було потрібно. Ще через що в нашому місті такі величезні затори? Через парковки та кінцеві зупинки маршруток, які знаходяться в центрі міста. Натомість, кінцеві зупинки повинні бути в спальних районах. Через центр маршрутки повинні проїжджати лише транзитом!»

До речі, про безпеку руху.
З дня трагедії в Марганці минуло півтора місяця, а мікроавтобуси так і їздять битком набиті пасажирами.

Так, 22 листопада у Кривому Розі з рухомої маршрутки випала 7-річна дитина. З відкритою черепно-мозковою травмою та забоєм головного мозку 1-го ступеня її було госпіталізовано в 2-у міську лікарню…

 

І саме останнє: ви знаєте, чому росіянам подобається українська назва державтоінспекції? «Тому що ваші даїшники чесні, – говорить знайомий з Росії. – У них навіть на формі девіз написаний: ДАІ-дай-дай…»

 

P.S. Шановні водії, обов'яз­ково почитайте новий Податковий кодекс. Ви з подивом дізнаєтеся, що Вам з 1 січня 2011 треба доплатити уряду Януковича-Азарова близько 500 гривень… За вже пройдений техогляд вашого авто. Також готуйтесь до величезного збільшення суми штрафів.

Віталій Непомнящий

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: