Ніч виконання бажань на Івана Купала

16 липень 2010 о 12:52 - 1639

В ніч з 6 на 7 липня за підтримки міського голови Дніпропетровська Івана Куліченка, міського Управління культури та Мистецької агенції «Арт-Вертеп» було проведене традиційне язичницьке свято «Івана Купала» на Монастирському острові.

 

ДОВІДКА

Іван Купала (Купайла) — історично цей день був днем літнього сонцевороту, тобто рідновіри його святкували в ніч з 21 на 22 червня. З прийняттям християнства Іванів день стали відмічати в день народження Іоанна Хрестителя (24-го червня за старим стилем). А ми вже його святкуємо за новим календарем в ніч з 6 на 7 липня, в Різдво Іоанна Хрестителя. Ім'я ж святу дав Купало — язичницький бог земних плодів.  

Головні атрибути свята — це Купало й Марена. Тому до цього свята молодь заздалегідь старанно готувалась: робили опудало, готували деревця (називали їх «Мареною» або «Купалом»), плели з живих квітів вінки, збирали хмиз, готували кулі соломи на вогнище. За звичаєм, це дві уквітчані гілки, подібні до людських фігур. Довкола опудал молодь водить таночки та співає ритуальні купальські пісні.

 

О 18:00 свято розпочав театр народної пісні «Берегиня Січеславська». Потім його змінила Анна Злюча із своїми авторськими піснями. Після цього почалася аматорська сценка виклику Водяного, театралізоване дійство пошуку папороті, ворожіння. За цим — довгоочікуване випускання вінків: «Ой пущу віночок на биструю воду, ой на Івана Купала..». Далі пішов ігровий блок (конкурси) «На найсильнішого парубка», «На вдачу» та інші.

В прямому та переносному сенсі публіку «запалив» етно-фьюжн гурт «Вертеп» (Дніпропетровськ). Експериментальна, пронизлива й лірична програма колективу повернула свято у потрібне русло, надавши йому забарвлення обрядової слов'янської містики.

Екстрім-шоу «Ієро­гліф» продемонстрували нелюдські здібності людського тіла. Але нажаль вони не змогли показати до кінця свій останній трюк з підпалюванням, так як пильна охорона почала волати: «Потушите огонь, немедленно!»

Далі міський голова Іван Куліченко виголосив  полум'яну промову, поздоровляючи дніпропетровців зі святом. Йому було надане урочисте право запалення вогнища та підпалення опудала Марени.

Нарешті вийшов культовий гурт «Гайдамаки» (козацький рок/фолк). Козаки заворожили всіх з першої своєї пісні — «Богу­слав». Особливий сплеск емоцій слухачам принесла мабуть сама язичницька пісня з їх репертуару — «Маланка». Заводні танці Олександра Ярмоли (фронтмен гурту) не залишили байдужими жодного. Публіка стрибала, підспівувала, водила хороводи, випадаючи з будь-яких культурних чи ідеологічних контекстів.

В завершення пролунали шалені ритми від етно-діджея Мирослава Кувалдіна («Тhе ВЙО»). На цьому свято неочікувано скінчилося (приблизно о 23:45 замість обіцяних 6:00) за нез'ясованих обставин.

Свято Івана Купала відкрило перед нами чари української автентичної культури, її містичне аґро та незмінну віру в надприродні сили. Погане було свято чи гарне — воно є відображенням нашої сутності та рівня самосвідомості.

Ольга Раскіна

Поділитися: