Новий закон про місцеві вибори

16 липень 2010 о 12:19 - 1357

Депутати Верховної Ради України підтримали в першому читанні законопроект про проведення виборів до Верховної Ради Криму, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів за мажоритарно-пропорційною виборчою системою. Проект закону подав голова фракції «Партії регіонів» Олександр Єфремов.

В Україні склалась ситуація, при якій сьогоднішні депутати, мери та сільські голови працюють нелегітимно, адже строк, на який вони обирались, вже скінчився, а чергові вибори ще не відбулися.

Депутати ПР внесли постанову про призначення місцевих виборів на 31 жовтня 2010 року, яка 1 липня отримала ухвалу парламенту.

Що стосується законопроекту про механізм виборів, то він передбачає мажоритарно-пропорційну виборчу систему. Половина від кількості депутатів відповідної ради обирається за виборчими списками кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій в багатомандатному виборчому окрузі, а друга половина — обирається за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах. Вибори депутатів сільських та селищних рад будуть проводитися за мажоритарною системою.

Законопроектом передбачено, що висуватися можуть тільки кандидати від парторганізацій, які були зареєстровані не менш ніж за 365 днів до виборів.

Місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за 60 днів до дня виборів, а виборчий процес триває 50 днів.

Право висунення кандидатів у депутати Верховної Ради Криму, обласних, районних, міських, районних у містах рад реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій. Віднині ані блоки, ані самовисуванці не зможуть брати участь у виборчих перегонах.

Законопроект передбачає право громад­ських організацій лише спостерігати за виборчим процесом.

Також цим проектом оговорюється грошова застава для різних категорій кандидатів у депутати. Відтак, кандидат у депутати селищної ради повинен внести до бюджету 0,1 мінімальної заробітної плати (на сьогодні мінімальна зарплатня становить 884 грн. — ред.), кандидат на посаду голови сільради — 1 мін. з.п., кандидат у депутати в місті без районного поділу — 2 мін. з.п., кандидат у депутати в місті, якому є поділ на райони — 10  мін. з.п. Найбільшу заставу повинні внести кандидати на пост мера Києва — 20 мінімальних заробітних плат.

«Міська організація партії (блоку) може висунути одного кандидата на посаду міського голови», — зазначено у законопроекті.
До речі, законопроект забороняє висувати власну кандидатуру на пост мера (самовисування). Обов'язкове висунення кандидатів політичними партіями поширюється не лише на кандидатів у мери, але і на кандидатів у депутати місцевих рад.

Депутати від Партії регіонів стверджують, що така реформа буде сприяти розвитку партійної системи в країні. Тож на кого працюватимуть майбутні мери: на партію — чи на громадян, що їх обирали? За словами заступника Дніпропетровської обласної організації ПР Павла Безуглого, «потрібна чітка партійна вертикаль: перемога партії — це відповідальність партії». Він пояснює перехід до змішаної виборчої системи тим, що в селах та районах голосують за конкретних людей, обирають за особисті заслуги перед територіальною громадою.

За словами пана Безуглого, планують за 5 років остаточно визначитися з виборчою системою у регіонах: або голосуватимемо за партійною системою, або за відкритими партійними списками.

Катерина Відякіна, перший секретар Дніпропетровського міськкому Компартії, вважає, що нова редакція закону сприятиме «купівлі-продажу округів».

Крім того, законопроект Єфремова викликає багато нарікань щодо кількості партій, які можуть висувати кандидатів у депутати. На думку директора Дніпропетровського обласного відділення Комітету виборців України Станіслава Жолудєва, законопроект «орієнтований на те, щоб закріпити та зберегти владу в тих руках, в яких вона зараз знахо­диться». Бо на сьогодні лише 2 фракції у ВР мають право висувати депутатів: Комуністична партія та Партія регіонів. Ще є можливість повернутися до партійної системи у Блока Литвина та БЮТ.

«Багато питань виникає щодо створення і діяльності територіальних і дільничних виборчих комісій. Порядок формування ТВК прописаний таким чином, що беззаперечну перевагу отримують політичні сили, які входять до коаліції у Верховній Раді. В той же час, повністю відсутнє поняття жеребкування керівних посад в комісіях. Можна прогнозувати таку ситуацію, коли 99,95% голів і секретарів ДВК будуть представниками «регіоналів» або комуністів. Абсурдом виглядає організація роботи комісій під час виборів. Поняття кворуму виключається, і рішення можуть прийматися більшістю присутніх на засіданні членів комісії. Тобто, за головування Партії регіонів в комісіях і банального недопуску членів комісій від опозиції створюється майданчик для фальсифікацій результатів виборів», —  йдеться у заяві щодо вищезгаданого законопроекту партії «Народний Рух України».

До речі, остаточно проголосувати за документ заплановано депутатами до середини липня.

Світлана Шарамок

Поділитися: