Юрій Потапов: «Мобілізаційні плани на випадок НС треба розробляти заздалегідь»

16 листопада 2007 о 09:56 - 2348

Вибух газу у будинку №127 на вулиці Мандриківській не лише нагадав, що ми живемо у середовищі, в якому існують реальні небезпеки для життя, здоров'я і добробуту. Ми усвідомили, що наша захищеність від тих небезпек часом є суто уявною. І хотілося б мати хоч якісь гарантії, що наступного разу керівники області і міста не виправдовуватимуться постфактум за трупи, скалічені долі і втрачене майно, що можемо спати спокійно, знаючи, що хтось, зобов'язаний до того, дійсно про нас турбується. Про це на сесії Дніпропе­тровської обласної ради йшлося у виступі депутата Юрія Потапова.

З того, що техніка, необхідна для розчищення завалу будинку і проведення рятувальних робіт, прибула на місце аварії з запізненням, Юрій Потапов зробив висновок, що питання мобілізаційного планування і порядок надання техніки її власниками підрозділам Міністерства з надзвичайних ситуацій з керівниками підприємств неузгоджені.

Другим висновком стало те, що можливі техногенні аварії у багатоповерхівках можуть призвести до людських жертв з причини відсутності рятувальних засобів спеціального призначення.

Юрій Потапов також дійшов висновку, що на обласному рівні відсутня система планування попередження можливих техногенних аварій і ліквідації їх наслідків.

Нагадавши про наслідки катастрофічної зливи у Софіївському районі і прорив дамби, що призвів до затоплення селища у Криму, пан Потапов поставив запитання: "Де гарантія, що стан водозахисних споруд у нашій області на належному рівні?"

Юрій Потапов нагадав, що в області чимало підприємств, аварії на яких можуть призвести до загрози життю і здоров'ю населення, як це сталося у місті Жовті Води, коли викид сірчаної кислоти накрив чималу територію.

На підприємствах області зберігаються і використовуються у виробництві небезпечні речовини, у районах області зберігаються сотні тонн непридатних для використання препаратів сільгоспхімії, знищення яких проводиться дуже повільно.

"Ліси можуть горіти не лише у Криму, а цистерни з отруйними речовинами сходити з рейок не тільки у Львівській області", — сказав депутат Потапов, запропонувавши поставити на порядок денний сесії питання з формулюванням "Голові обласної ради і голові обласної адміністрації створити спільну комісію з вивчення питань техногенної небезпеки і розроблення пропозицій з подальшим їх розглядом на за­критій сесії обласної ради". Це питання на порядок денний поставлене не було…

У бесіді з кореспондентом газети "Лица" Юрій Потапов сказав: "З великої кількості газорозподільчих пунктів в області жоден не захищений від стороннього втручання, і не можна виключити проникнення до них і свідомого виведення їх з ладу, наприклад, психічно хворою особою. ГРП мають бути захищені від проникнення і знаходитись під охороною. Не захищені вводи газу у житлові будинки, вентилі яких знаходяться на перших поверхах і можуть легко бути виведені з ладу.

Підрозділи МНС не мають належної техніки крім пожежних машин, драбини яких дістають до 8-9 поверху. Єдина пожежна машина з драбиною, яка досягає 20-го поверху, знаходиться у Кривому Розі, і МНС нею фактично не розпоряджається.

Наприклад, є проблема з житловим ком­плексом "Башти", у яких спочатку планувалося розмістити офісні приміщення і які зараз є житловими будинками. Що станеться, якщо у такій башті виникне пожежа десь на рівні 8-9 поверху і блокує людей на горішніх поверхах? Вони приречені, їх буде неможливо врятувати.

Гадаю, що всі служби життєзабезпечення міста треба об'єднати, поєднати знання і вміння фахівців з метою недопущення надзвичайних ситуацій у системах життєзабезпечення міста, створити централізовану структуру на обласному рівні, яка б вирішувала питання захисту цих систем. Крім того, ми не знаємо строків відновлення систем життєзабезпечення".

Юрій Потапов також заторкнув питання постачання техніки для рятувальних підрозділів: "МНС замовчує недостатність техніки. У області, крім устаткування для проведення рятувальних робіт загального характеру, зокрема, наявно не вистачає плавзасобів для проведення рятувальних робіт на воді".

Щодо мобілізаційної готовності структур МНС, керівництва міста і області, пан Потапов висловився різко: "Іван Іванович, керівництво області, коли збіглися до місця події, почали напружувати директорів заводів — "Давайте техніку!" Та коли по телебаченню прозвучало, що один з бізнесменів вимагав дві тисячі і ще досі не визначився, яку суму йому мусять сплатити за експлуатацію крану на демонтажу будинку, про що це говорить? Про те, що на обласному рівні немає системи мобілізації потрібної техніки у надзвичайних випадках. Туди одразу мусили прийти мініекскаватори, невеликі крани. Дорожна техніка прибула, за моїми даними, тільки на третю добу. А вона мусила там бути протягом чотирьох-п'яти годин".

Додамо, що пересувна рентгенівська установка з лікарні імені Мечникова з'явилася на місці аварії тільки на третю добу, коли у ній вже не було потреби. А вона була вкрай необхідна у перші години після аварії для визначення характеру травм постраждалих, щоб їх не тягали з лікарні до лікарні з тої причини, що людину привезли до лікарні, у якій немає змоги лікувати постраждалих з такими травмами.

"Це все має бути сплановане, підніматися по тривозі і бути готовим до розгортання. Негайно мусять підключатися директори підприємств, мають бути заздалегідь розроблені і узгоджені документи, інструкції на випадок надзвичайних ситуацій, — говорить Юрій Потапов. — На Мандриківській люди працювали під завислими бетонними панелями, готовими щомиті впасти. Хлопці — герої. Ім треба вклонитися за їхній героїзм. Але потрібний не героїзм, а чітка організація робіт з вчасним забезпеченням потрібною технікою. А коли техніка надходить лише на другу добу завдяки особистим домовленостям керівництва міста і області, а не на основі розробленого плану, — це свідчить про відсутність такого плану".

Юрій Потапов продовжує: "Наступне питання — наявність отруйних і вибухонебезпечних речовин на підприємствах Дніпропетровська і інших міст. Потрібний ретельний облік таких речовин і контроль за їх використанням та збереженням. Викид сірчаної кислоти у Жовтих Водах нам показав, що реально може трапитись. Кислотна хмара накрила села, люди з опіками легенів і гортані кислотою потрапили до лікарень. А що, у Дніпродзержинську, Дніпропетровську не може бути шкідливих викидів? Такі випадки теж треба передбачити і бути до них готовими. Пожежні, зрозуміло, такі ситуації не контролюють, МНС виїздить, коли вже трапилося. Небезпечні підприємства слід виводити з населених пунктів. От у Дніпропетровську на проспекті Кірова знаходиться молочний комбінат, де у холодильниках велика кількість аміаку. Не дай Боже, щоб ми почали вживати заходів після того, як там щось трапиться.

Ми не знаємо, що возять нашою залізницею, а те, що трапилося у Львівській області з ци­стернами, завантаженими фосфором, може трапитись і у нас. І чи хтось відстежує пересування небезпечних вантажів територією області? А це мусить робити якийсь орган обласного підпорядкування, який забезпечуватиме взаємодію підрозділів МНС, міліції, швидкої допомоги, швидку мобілізацію відповідної техніки. І це має робитися у масштабах не тільки області, а всієї держави. Верхівцевський полк цивільної оборони створювався в часи, коли СРСР готувався до ядерної війни і його основною функцією був захист населення і промислових об'єктів від наслідків ядерного удару. Часи змінилися, сьогодні цей полк має захищати населення у випадках природних та техногенних катастроф".

Заторкнуте і питання застосування авіації, зокрема, гелікоптерів: "Необхідно мати гелікоптери, здатні знімати людей з багатоповерхових будинків і тушити пожежі. А у області сьогодні таких гелікоптерів немає. Військові гелікоптери, які надаються армійським структурам, з Самарівки виведені, бо у нас зараз не армія, а корпус. На місці колишньої бази гелікоптерів будується якась комерційна структура. Якщо вже немає такої структури в нашій області, бажано створити якусь регіональну базу гелікоптерів для кількох областей, гелікоптери для рятувальних робіт в певних випадках необхідні. Тут треба виходити з пропозиціями до уряду, узгоджувати з армійськими структурами, але це необхідно робити. І органу, який би ці питання розглянув, розробив такі пропозції, ми у області не маємо".

"На жаль, на сесії мене не почули. Я у своєму виступі намагався ці проблеми узагальнити і довести до відома депутатів і керівництва обласної ради. Мене вислухали, але коли я за­пропонував внести це питання до порядку денного і проголосувати за створення відповідної комісії обласної ради, голова ради Юрій Вілкул відмовився ставити питання на голосування, пославшися на те, що порядок денний вже за­тверджений, і я зі своєю пропозицією спізнився. Ну, вже якщо ми такі питання не вважаємо за необхідне включати у порядок денний, про що говорити. Юрій Григорович, щоправда, пообіцяв на сесії, що, можливо, розглянемо, можливо, включимо. Але яким чином розглянемо, включимо, — залишилося незрозумілим. А це питання треба розглядати зараз, бо проблема безпечної життєдіяльності області є нагальною і невідкладною. Ці проблеми треба узагальнити, зробити висновки, тобто створити комісію, яка не відкладаючи, по гарячих слідах вибуху на Мандриківській, взялася б за вирішення життєво важливої для області проблеми. Якщо мобілізаційний план на випадок воєнних дій є, він існує, то на випадок надзвичайних ситуацій такий план теж треба мати. Такий план відсутній. Ми сьогодні мусимо думати про те, що завтра можуть постраждати люди, і бути готовими до надання їм фахової і не спізнілої допомоги", — сказав Юрій Потапов.

Геннадій Сахаров

Поділитися: