Бутафорія і блюзнірство в роботі, так званої, Громадської ради

21 квітня 2011 о 13:57 - 1374

Олена ГарагуцОлена Гарагуц


Як уже не раз наголошувалося, сьогодні формування системи громадського контролю, прозорості політичних рішень, необхідності незалежних громадянських експертиз та підзвітності влади громадсько­сті є найактуальнішими в Україні і продиктовані вони дискредитацією всіх органів влади новітньої України. Система органів влади, яка покликана втілювати функції держави – зруйнована. Через це держава не може ефективно виконувати свого соціального призначення.

Публічний діалог та об’єд­нання зусиль влади і громадськості у напрямку пошуку шляхів і ресурсів для вирішення важливих проблем суспільства – необхідна передумова довіри громадян до органів державної влади. Реалізувати такий напрямок можливо шляхом налагодження ефективної взаємодії органів виконавчої влади з консультативно-дорадчими органами – громадськими радами (ГР).

Основною метою громадських рад в цивілізованому суспільстві є вплив на процес підготовки, прийняття та впровадження управлінських рішень, тобто соціальний лобізм. Вважається, що він ефективний тільки при зворотному зв’язку, тобто і влада, і інститути громадянського суспільства (ІГС) грають за одними правилами, і весь процес їх спілкування є відкритим для суспільства.

Як відомо, 3 листопада 2010 року Кабінет міністрів своєю постановою №996 зо­бов’язав громадські організації вибудувати чітку вертикальну структуру в вигляді громадських рад при виконавчих органах влади. Основна новина, яка задекларована в Постанові – те, що пропозиції громадських рад обов’язкові до розгляду органами виконавчої влади.

На жаль, ця Постанова КМУ «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», – відкрила нову сторінку імітації суспільного діалогу як в цілому в Україні, так і в Дніпропетровській області – бутафорську і блюзнірську. Власне, це було зрозуміло усім небайдужим, хто дав собі труд цю постанову прочитати.

Як відомо, 29.01.2011 р. в Дніпропетровську було проведено установчі збори представників інститутів громадянського суспільства по формуванню складу громадської ради при Дніпропетровській обласній державній адміністрації, і процес їх підготовки та проведення супроводжувався істотними порушеннями Постанови №996 та відвертими перекрученнями, фальсифікаціями (див. газету «Лица» від 23.02.11. «Бутафорна громадськість або ширма-«одобрямс» для губернатора» та повідомлення інших видань). Усього було подано 217 заяв, водночас, за рішенням ініціативної групи, представників 117 громадських організацій до участі у зборах не допустили під приводом недотримання ними вимог Положення щодо необхідних документів. Жодних письмових пояснень з приводу недопущення на збори цим організаціям надано не було.

Є чимало смішних прикладів, коли особа від громадської організації (по аналогічним документам) стала членом ГР у Мінюсті та МВС, а у Дніпропетровську вона була «відбракована». Як відповів на заяву одного представника ІГС пан Сєргєєв, «надані Вами документи не відповідали вимогам пункту 8 Типового положення». От так! Які саме порушення при оформленні документів були допущені вказаними організаціями (і чи були такі порушення взагалі) – невідомо. Таким чином, бутафорні установчі збори 29.01.11. закінчилися рейдерським захопленням ГР шахрайськими методами, про що засвідчує навіть поверховий аналіз, зроблений вже після тих подій. В результаті фальсифікації голосування, під виглядом громадських організацій «обрали» себе любимих й організували такий собі партгоспактив, або ширму-«одобрямс», для губернатора з числа керівників обласних управлінь та закладів, депутатів обласної ради від Партії регіонів та, вочевидь, їх прибічників, а також «кормильцев» – бізнесових структур.

Представники громадських організацій вважають, що сформований з чисельними порушеннями новий склад Громадської ради при Дніпропетровській ОДА буде лише імітацією задекларованого вла- дою діалогу з громадські­стю. На їхню думку, такий перебіг подій був би неможливим без втручання посадових осіб облдержадміністрації (ОДА). Фарс з виборами громадської ради в Дніпропетровську засвідчив, що влада за фасадною демократією будує вертикаль з псевдогромадськості. Неважко уявити «рекомендації», що їх буде продукувати така «громадська» рада, як неважко уявити собі висновки «громадських» експертиз, які має робити така «громадська» рада.

Отже, повний «одобрямс» геть усім діям влади, освячений «істінно правільной общєственностью», – гарантовано!

Така форма «співпраці» влади з громадськістю в Дніпропетровській області направлена на дискредитацію самого принципу роботи дорадчих органів і становить загрозу для паростків громадянського суспільства, не сприяє покращенню умов для просування європейських та світових стандартів щодо інклюзивної політики в Україні.

Через таку бутафорну «громадську» раду при Дніпропетровській ОДА, під виглядом консультацій з громадськістю, завжди можна «протягти» будь-яке зручне рішення. Це є реальне звуження можливості громади впливати на державну та регіональну політику. Це створює перепону участі громадян в процесі прийняття рішень органами влади.

А можна взагалі нічого не робити… Як стало відомо, на першому ж засіданні, так званої, ГР, її «керівництво» наголосило на проведенні круглого столу на тему пенсійної реформи, «чтобы выпустить пар». От так, шановні громадські діячі, якщо ви й надалі будете мовчки лише спостерігати, то замість реальної роботи на користь громади, вони будуть лише «выпускать пар»!

Влада «спрацювала», як казав класик – «тупо і глупо» і перестрахувалася не тільки від неадекватних, у яких головний інструмент – шашка і єдиний аргумент до чиновника «почему в танке не сгорел?», – а заразом і від просунутих представників громадськості (особливо аналітичного, інформаційного та правозахисного спрямування), настирливих борців проти корупції. Влада просто, «на всякий випадок», вбудувала Громадську раду у владну вертикаль.

Основна ознака, по якій вираховується профанація – це як кількісний, так і персональний склад громадської ради, коли під виглядом громадської організації просуваються «послушные» бюджетники. Відбувається це так. Будь-які три особи, у відповідності до законодавства, наприклад три голов­них лікарі з сусідніх лікарень, можуть під кожне профільне відділення створити по громадській організації, легалізувавши їх протягом місяця: від союзу педіатрів до товариства (як у нашому випадку) венерологів. Закон дозволяє. Сотня-дві представників об’єднаня громадян, набраних із залежних бюджетників, можуть завжди по свистку з чийогось кабінету «заголосувати» кількох крикливих, незадоволених, що не розуміють ролі ПАРТІЇ. Власне, як колись, можна «заклеймить позором», і навіть попросити уряд ввести на вулиці танки, щоб захистити народ від «козлов, которые мешают нам жить».

Громадська рада не єдина можливість впливу на владу, є інші механізми. А ГР – це всього-навсього ящик з різноманітними інструментами. Там є і вимірювальна лінійка, щоб досліджувати якість нормативних актів, що готує влада, і мікроскоп, щоб бачити процеси реалізації політики зблизька. Але там є також ковпак і дзвіночки клоуна, щоб блазнювати перед владоможцями. Кожен потрібне вибирає сам.

Але, в ідеалі, для громадськості – це площадка для демонстрації своїх ідей. Це можливість знаходити впливових союзників для лобіювання своїх ідей. Адже наряду з проект­ною діяльністю для більшості ІГС лобізм має бути паралельною стратегією у діяльності. Світ несправедливий, владі ніколи, але змінювати його треба. Хто як не ви?

Навіщо це суспільству? Громадські ради дозволяють впливати на процеси підготовки та прийняття рішень, робити їх ближчими суспільству, що особливо важливо на місцевому рівні. Не менш важливо і те, що експертні (профільні) комісії у складі громадських рад могли б анонсувати суспільну бажаність тих або інших змін, робити аналіз виконання галузевих програм та програм соціально-економічного розвитку регіону, відслідковувати ефективність ви­користання бюджетних коштів. Тобто здійснювати профілактику корупції.

Навіщо це владі? У такому випадку влада отримує те, чого вона завжди бажає: лояльність інституцій громадянського суспільства та легітимність своїх дій і свого існування. «А які, громадський діячу, ви маєте претензії до цього рішення, якщо ви його обговорювали на засіданні громадської ради?» Легітимність для одних – це завжди можливість співучасті для інших. Влада делегує повноваження і отримує суспільну підтримку.

Проте, це все в ідеалі, який в умовах брехні і маніпуляції виборів Громадської ради при ОДА в Дніпропетровській області виявився мало досяжним.

Двигуном будь-якої демократії є громадянське суспільство. Демократію не можна насадити згори, вона проростає знизу, із зростання рівня свідомості, із активності громадян, із діяльності громадянських організацій. А швидкий відкат демократії свідчить не тільки про якість і суть нової влади, а, в тому числі, про слабкість громадянського суспільства. І допоки ми, громадяни цієї держави, не будемо вимагати від «керманичів» – депутатів та чиновників всіх рівнів – виконувати свої прямі обов’язки по додержанню норм Конституції й не порушувати наші права та свободи, виконувати чесно й добросовісно роботу, за яку вони отримують з наших кишень гроші, – доти всі розмови про демократію та побудову громадянського суспільства будуть пустопорожніми балачками.

Враховуючи наявну у нашої організації та оприлюднену у ЗМІ інформацію щодо Установчих зборів (29.01.2011 р.), які відзначилися низкою порушень і підтасовок, більш як половина ІГС, які подали документи в установлені терміни (117 організацій) не були допущені до участі в зборах, а результати голосування були сфальсифіковані. Дніпропетровська обласна громадська організація «Народний контроль» для фіксації й кваліфікації допущених порушень ініціювала та проводе громадську експертизу діяльності Дніпропетровської облдержадміністрації відносно скликання та проведення установчих зборів ГР при цьому органі влади. Для проведення експертизи ДОГО «Народний контроль» направила в Дніпропетровську ОДА офіційний запит про надання документів, на підставі яких було здійснено вибори ГР. На даний час частина документів вже отримана. Експертна група ДОГО «Народний контроль» вивчає документи та працює над оформленням результатів експертизи.

В свою чергу, керівник управління внутрішньої політики Дніпропетровської ОДА В.Сєргєєв відмовився надати ініціативні документи ІГС, які подавались в ОДА для участі в установчих зборах.

Зважаючи на вищевикладе­не, прохання до усіх громадських організацій, які побажали прийняти участь, але не були допущені, і які прийняли участь в установчих зборах 29.01.2011 р., зв’язатися з ДОГО «Народний контроль» для передачі документів і пояснень, які будуть відображені в матеріалах експертизи. Тел.-факс: (056) 377-29-93, тел.: (050) 810-32-43, e-mail: gkucherenko@gmail.com.

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: